Attac logo
Associatief netwerk voor een Taks op financiële Transacties
en voor het Aansterken van de Civiele maatschappij
Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 2001-2008    Onafhankelijke en gedegen journalistieke activiteit is uitzondering op de regel   
| thema: media  |
 

Onafhankelijke en gedegen journalistieke activiteit is uitzondering op de regel

> Francis Jorissen - gepubliceerd op 15 december 2008

Via de mededelingen van de Vlaamse regering van vrijdag ll.verneem ik dat sinds 1998 de Vlaamse steun aan de geschreven perssector gericht is op het behoud van goed uitgebouwde, kwaliteitsvolle en autonome redactieteams.
Sorry hoor, maar het cursief staat zo in de persmededeling van die Vlaamse regering.

Naar mijn mening is die subsidie haar doel wel erg ver voorbijgeschoten. Vandaag staan de onheilstijdingen binnen de geschreven pers (Corelio (-60 jobs), De Persgroep (26 van de 92 jobs bij De Morgen), Concentra ontslaat niemand, maar snoeit in de budgetten) in het nieuws (gemakkelijk als je zelf bepaalt wat nieuws is natuurlijk) omdat daar nu net die goed uitgebouwde, kwaliteitsvolle en autonome redactieteams vermassacreerd worden.

Dat is echter wel al veel langer aan de gang. Lees er het artikel ’Als het niet in de krant staat, vindt u het waarschijnlijk nergens’ in mediakritiek.be maar even op na.

Hierin wordt ingegaan op een onderzoek door de Universiteit van Cardiff waaruit blijkt dat "zowat 60% van wat u in uw krant leest integraal afkomstig is van persagentschappen en PR-bureaus, nog eens 20% is dat gedeeltelijk. Omdat de bronnen van 8% van de berichtgeving moeilijk te achterhalen valt, betekent dit dat amper 12% van de artikels die u in uw krant leest afkomstig zijn van de hand van een journalist die bij die krant werkt". De konsekwentie daarvan is natuurlijk "de meest gerespecteerde media recycleren dus dagelijks en aan de lopende band ongecontroleerd materiaal dat hen wordt aangeleverd uit tweede hand. (...) Uit de slotconclusie blijkt dat 70% van de artikels die door persagentschappen en PR-bureaus werden aangeleverd door de kranten niet op feiten worden gecontroleerd (wat niet betekent dat ze niet juist zijn, we weten het gewoon niet) en dat bij amper 12% van de artikels de feiten meer dan eens worden gecheckt". Het besluit is dan ook dat ‘onafhankelijke en gedegen journalistieke activiteit in de onderzochte media de uitzondering eerder dan de regel is’.
Het onderzoek betrof de Britse -zogenaamde- kwaliteitspers maar het kan zeker ook als leidraad dienen voor wat er in België gebeurt.

Het lijkt er eerder op dat de som van 1 miljoen euro en, sinds de subsidie in 1996 werd ingevoerd, in totaal 11.200.000 euro (voor de oud-belgen onder ons 451 miljoen belgische franken) eigenlijk vooral dienen als subsidie voor het behoud van de dividenden van de aandeelhouders.

Maar met een slogan als ’wat we zelf doen doen we beter’ houdt het daar natuurlijk niet op.
Terzelfdertijd laat de Vlaamse regering immers weten dat ze ook nog 500.000 euro veil heeft voor de ondertiteling van het journaal van 19.00 uur van de VMMA, beter gekend als VTM. En dat deed ze ook al in 2007. Dus samen ook weer 1 miljoen euro. Niet dat ik het die doven en slechthorenden niet gun (alhoewel, ze zouden beter niet weten wat daar soms als nieuws wordt verkocht) maar is VMMA geen privé-bedrijf in handen van dezelfde mediagroepen die ook al subsidies opstrijken voor hun geschreven pers?

Van de oorspronkelijke 9 negertjes die elk een aandeel van 11.9% van VTM in handen hadden bij de oprichting ervan in 1989 blijven er nu nog 2 over in de VMMA (VTM veranderde haar naam eind ’98):

  • De Persgroep van Van Thillo - met een splinternieuwe drukkerij in Lokeren - die zijn omzet vorig jaar met 8 pct heeft kunnen opvoeren tot 505,9 miljoen euro terwijl de geconsolideerde winst met 67 pct toenam tot 34,1 miljoen.
  • De mediagroep Roularta - ook al met een nieuwe drukkerij in Roeselare - waarvan de omzet het afgelopen jaar met 25 procent steeg tot 766,8 miljoen euro en een nettowinst van 15,9 miljoen euro.
En toch vertellen ze ons dat het geen vette jaren zijn tegenwoordig. Misschien moeten de aandeelhouders met kerstmis maar hun kaviaar door lompviseieren en hun champagne door cava vervangen en hopen dat hun persgroepen in 2009 weer veel overnames kunnen doen zodat de omzet en de winst nog meer groeien. Want daar hangt natuurlijk de klepel.

Die doven en slechthorenden kunnen hen gestolen worden, net als die goed uitgebouwde, kwaliteitsvolle en autonome redactieteams trouwens. Daar hebben ze geen geld voor veil. Als de doven en slechthorenden per sé het nieuws willen kunnen volgen dan moet de overheid dat maar betalen. En die goed uitgebouwde, kwaliteitsvolle en autonome redactieteams, als de overheid daarvoor wil betalen dan houden ze die schijn wel even op. Zij hebben immers hun geld nodig voor de uitbreiding van hun macht.

In Vlaanderen zijn er vier grote persgroepen: Concentra, Corelio, de Persgroep en Roularta Media Group.

  • De Persgroep wil nog meer uitbreiden in Nederland waar het sinds 2003 eigenaar is van ’Het Parool’ en het radiostation ’Q-music’ (ja ook in Nederland). ’Het Parool’ lijkt wel een vetpot te worden voor de Persgroep. In 2007 maakte het een nettowinst van 2,3 miljoen euro, na 1,7 miljoen in 2006 en 0,4 in 2005. Enkele dagen geleden raakte bekend dat de overname van de Nederlandse krantenuitgever ’AD Nieuwsmedia’ ’heel dicht bij’ is. ’AD Nieuwsmedia’ bevat naast het populaire ’Algemeen Dagblad’ ook een ganse reeks regionale kranten.
  • Concentra (jaaromzet 2007 210 miljoen, een toename van 4.8% t.o.v. het jaar 2006, nettowinst 5,8 miljoen euro) verwierf in juni 2008 een meerderheidsbelang van 51% in het Nederlandse ’TV Limburg’ in Sittard nadat het in maart ook al de weekbladengroep ’De Trompetter’ overnam van de ’Media Groep Limburg’. De Nederlandse verovering werd dit jaar afgerond met de negen huis-aan-huis-kranten en zes speciale edities van ’Typische Uitgaven’. In België kocht het een minderheidsdeelname in Aslpage.be , een ’online community’ zoals dat heet, waar jongeren hun vrienden ontmoeten. De website is een van de 50 grootste sites in België volgens de CIM.
  • De omzet van Corelio nam in 2007 toe tot 376,5 miljoen (+2%) maar het boekte vorig jaar met slechts 6,4 miljoen minder winst dan de 9,7 miljoen van 2006. De winstdaling komt onder meer door hogere afschrijvingen van de investeringen in de nieuwe... drukkerij. Met in 2008 de overname van de heatset-rotatiedrukkerij Nevada-Nimifi in Anderlecht is het wel met afstand de grootste drukkerij van België geworden. Corelio wil nu vooral verder groeien in de tijdschriftensector in Frankrijk.
  • In 2008 kocht en verkocht Roularta en verkreeg in België 50% in Travelmedia NV , 100% in Het Gouden Blad bvba, 50% in CTR Media NV. In het buitenland richtte het Tvoj Magazin (Steps City Magazine) in Kroatië en City Magazine Roularta d.o.o in Servië op. Verder verwierf het in Duitsland ook 50% in JM Sailer Verlag GmbH, 25% in Living & More Verlag GmbH, 50% van de bedrijfstak van de tijdschriftendivisie van Verlagsgruppe Weltbild en een bijkomende 25% in Bayard Media GmbH.
    Kortom, zoals ze het zelf stellen in hun persbericht van 17 november: "Roularta is waakzaam en werkt verder aan kostenbesparende maatregelen".
Verder benadrukte Kris Peeters zich ook niet te willen bemoeien met individuele herstructureringen.
Wat een geruststelling.

Spip-redacteur:   francis
 
 
In- & Uitschrijven
Zand in de machine




Attac persberichten




Kalender
« Februari 2018 »
M D W D V Z Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
 
Trefwoorden
 
 Attac Vlaanderen  |  Statistieken  |  Privé-ruimte  |  Alle rubrieken  |  Alle documenten

Verwittiging - De gepubliceerde documenten weerspiegelen, tenzij anders vermeld, niet noodzakelijk het standpunt van Attac Vlaanderen. Zij zijn de standpunten van hun auteur(s) en eventueel van werkgroepen of andere organisaties. Dat de documenten hier gepubliceerd worden is omdat wij willen meegenieten van beschikbare ideeën en expertises om samen onze toekomst te heroveren en aan die andere mogelijke wereld te werken.

Logo Creative Commons
Alle teksten van deze site mogen gebruikt en gecopiëerd worden onder de voorwaarden van toepassing van de Creative Commons Licentie.