Beginpagina    Persberichten    FAN    11/09/2009 - Persbericht: Excuses van de banken, NEEN.. bedankt!
| thema: financiële crisis  |

11/09/2009 - Persbericht: Excuses van de banken, NEEN.. bedankt!

> FAN/RSF - gepubliceerd op 13 september 2009

Via de stem van Stefaan Decraene, de baas van Febelfin, heeft de federatie van de bancaire sector zich verontschuldigd bij de klanten voor de angst die ze creëerden voor hun deposito’s, en bij de medewerkers van de banken.

Wij geloven deze verontschuldigingen in naam van RJF (Réseau pour la Justice Fiscale) en FAN (Financieel Actie Netwerk) te moeten weigeren. Op het ogenblik dat de federale regering de begroting opstelt en geconfronteerd wordt met een tekort van circa 25 miljard euro (1.000 miljard Belgische frank) zijn deze excuses onvoldoende en ontoereikend.

Zelfs als die overheidssteun noodzakelijk was, - en de hoofdsom is toch betaald door de staat en dus door ons allemaal - zullen de banken dit jaar slechts een heel miniem bedrag terugbetalen. Die terugbetaling wordt dan vaak nog gepresenteerd als een verzekeringspolis aan de staat, dus aan de belastingbetaler. In afwachting zijn door verschillende instanties de jaren van bezuinigingen aangekondigd, gespreid tot 2015 of 2017.

Wie zal de rekening betalen?

Geconfronteerd met een mogelijke bijdrage aan het begrotingstekort verklaarden de banken zich "bereid om aan tafel te zitten" Bovendien, worden mogelijke gedragsveranderingen van de banken momenteel "bestudeerd".

Geconfronteerd met dergelijke verklaringen, vol van goede bedoelingen, herinneren FAN en RJF eraan duidelijke standpunten ingenomen te hebben ten gunste van een middellange en lange termijnpakket zoals de scheiding van de activiteiten van de banken (spaar- en investeringsbanken), de opheffing van het bankgeheim en de oprichting van een register van fortuinen om door middel van een hogere belasting op roerende en onroerende goederen de belastingdruk op de inkomsten van arbeid te verminderen, transparantie in informatie aan de consument over de risico’s in verband met financiële producten, versterking van de publieke controle op banken en financiële instellingen, de ontmanteling van belastingparadijzen (te beginnen met het bestraffen van de banken die van de Belgische staat ondersteuning kregen en die dochterondernemingen hebben in deze roofridderentiteiten), de toepassing van een belasting op monetaire en financiële transacties (zoals de Tobintaks), versterkt toezicht op hedgefunds en alle speculatieve fondsen waar de toxische producten en hun derivaten buiten de publieke controle opereren, de afschaffing van het fiscale systeem van de notionele interest.

Enkel deze alternatieve maatregelen tegenover het huidige financiële systeem, zijn waarschijnlijk opgewassen tegen het ongelijke en destructieve ontwikkelingsmodel zoals we tot vandaag kennen. Het is noodzakelijk om de economie ten dienste te zetten van het welzijn van iedereen.

De excuses van de banken bieden geen enkele garantie en alternatief om het welzijn van iedereen te bevorderen.

Voor FAN: Eric Goeman en RJF: Daniel PUISSANT

FAN (Financieel Actie Netwerk) en RJF (Réseau pour la Justice Fiscale) zijn netwerken waarbinnen de vakbonden (ABVV/FGTB en ACV/CSC), sociale bewegingen (Attac, Netwerk-Vlaanderen, KWB, Humanistisch Vrijzinnig Vereniging), Noord-Zuid NGO’s (11.11.11.; Oxfam Solidariteit) en milieubewegingen (BBL, VODO) samenwerken ter bevordering van een rechtvaardige nationale, Europese en mondiale fiscaliteit.

Spip-redacteur:   francis