Associatief netwerk voor een Taks op financiŽle Transacties
Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 2009    Luxemburg, Oostenrijk en BelgiŽ, zijn de enige 3 van de 27 EU-lidstaten met een fiscaal bankgeheim

> Attac Vlaanderen - gepubliceerd op 29 oktober 2009

Carl Levin over automatische uitwisseling van informatie

We hebben dit pas van VS senator Carl Levin: “De Administratie zou mogelijks overwegen het besluit te nemen tot een reglementering die de Clinton-administratie al jaren geleden had voorgesteld. Die reglementering zou de Verenigde Staten in de gelegenheid stellen automatisch informatie uit te wisselen met andere landen over rekeningen, met het doel er belastingen op te kunnen afdwingen. Nu al wordt met Canada, als enig land, automatische uitwisselingen van belastingsgegevens verricht. Heel wat meer landen zouden mogelijks bereid zijn tot zulke uitwisseling. De daaruit verkregen rekeningsdata zouden nieuwe informatie kunnen geven ter identificatie van belastingsontduikers in de VS”.

Laten wij hopen dat dit voornemen vooruitgang boekt. OESO, neem er nota van! Wij zijn nog ver verwijderd van een universeel akkoord over het zwakkere voorstel van uitwisseling op aanvraag.

Heel wat landen zouden mogelijks willen deelnemen” zei Levin.

Gaan er handen omhoog? Duitsland? Frankrijk? Groot BrittanniŽ? De Europese Unie? Zuid Afrika? BraziliŽ? India? BelgiŽ? Het Eiland Man? Laten we die bal aan het rollen houden. Onwettige financiŽle stromen en kapitaalvlucht

Globale FinanciŽle Integriteit (GFI) definieert onwettig geld als “geld dat op onwettige manier verdiend, overgemaakt of gebruikt is. Indien de oorsprong van het geld, de bewegingen of het gebruik ervan tegen de wet ingaan, verdient het dat label”.

GFI is terecht voorstander van die omschrijving in plaats van ‘kapitaalvlucht’ als meer courante term, die gewoonlijk gebruikt wordt om iets lichtjes verschillend te meten. GFI legt het als volgt uit: “De uitdrukking ‘Kapitaalvlucht’, plaatst het ganse probleem virtueel bij de ontwikkelingslanden waaruit het geld komt. Dit suggereert, zonder het expliciet te zeggen, dat het bijna volledig tot hun verantwoordelijkheid behoort om die zaak aan te pakken en op te lossen. De uitdrukking ‘onwettige financiŽle stromen’ is beter geschikt om aan te duiden dat dit fenomeen aan beide uiteinden moet gesitueerd worden”.

Het is belangrijk daaraan te herinneren. Het helpt ons te zien dat er landen zijn waar deze stromen naar toe vloeien, zonder nog te spreken van een infrastructureel netwerk dat dergelijke stromen aanmoedigt en vergemakkelijkt.

Londen is een belangrijk belastingsparadijs

Over het algemeen zien wij de zaken niet op dezelfde manier als het tijdschrift ‘the Spectator’, dat meestal neigt naar steun voor een gedragslijn in het voordeel van de City of London en haar satellieten in Jersey, de Kaaiman Eilanden en andere plaatsen. Nochtans schuilt er een grond van waarheid in een artikel dat ze pas publiceerden en waarvan de titel luidt: “Groot-BrittanniŽ is het grootste van alle belastingsparadijzen”.

Wij waren het eens met hun volgende analyse: “Jarenlang, toen Labour in de oppositie zat, maakte die partij veel lawaai over wat zij zou doen eens zij aan de macht kwam. Hoog op haar agenda stonden de belastingsparadijzen: die rare plaatsen met hun eigenaardige gebruiken en hun obsessie met geheimhouding, waarvoor de ‘big business’ en de rijken kiezen om er hun geld onder te brengen. Die belastingsparadijzen zouden snel tot de geschiedenis gaan behoren. Labour installeerde zich in Nr 10 - en wat gebeurde er daarna? Niets!

Labour werd - om de waarheid te vertellen - in de greep gehouden door de Britse financiŽle bedrijfstak; en met de Conservatieven die allicht binnen minder dan een jaar terug aan de macht komen, zou het zelfs nog erger worden.

The Spectator: “Er bestaat hier een hele bedrijfstak gebaseerd op het aanbieden van belastingsraadgeving. Het is nonsens te menen dat Liechtenstein en de andere belastingsparadijzen complexe financiŽle en wettelijke aangelegenheden lokaal regelen. Over het algemeen zijn het ‘adressenplaatjes’-bedrijven (brievenbusfirma’s) waarvan de operaties meestal aangebracht zijn door raadgevers uit de City. Dit werd ontdekt door John Christensen, hoofd van het ‘Netwerk voor Rechtvaardige Belastingen’ die undercover ging voor het bestuur van Jersey en ontdekte dat landen van overal ter wereld gretig gebruik maakten van de Kanaaleilanden en dat veel belastingsbesparende structuren en instrumenten in Londen werden opgemaakt”.

Belastingsparadijzen in een geglobaliseerde economie. Waarom?

Elisabeth Guigou en Daniel Garrigue, beiden volksvertegenwoordiger in Frankrijk, brachten een merkwaardig partijenoverstijgend rapport voor de Franse Assemblťe Nationale. De inleidende paragraaf ervan windt er geen doekjes om:Waarom zijn er nog steeds belastingsparadijzen, ondoorzichtige financiŽle offshore centra, jurisdicties die samenwerking weigeren rond misdadige zaken, en meer algemeen ‘schaduwzones’ en ‘zwarte gaten’ in een wereld van geglobaliseerde economieŽn en financiŽle markten? Waarom gaat bijna elk jaar de helft van alle globale financiŽle transacties, offshore verricht voor een bedrag van ongeveer tienduizend miljard dollars en onshore gerecycleerd, langs deze plaatsen? Men kan de burgers geen overtuigend antwoord geven op die vraag. De huidige economische crisis heeft haar oorsprong in de financiŽle crisis: buitensporige speculatie op de markten van de ‘subprime’kredieten. De omvang van die crisis kan men alleen vergelijken met die van 1929. Belastingsparadijzen en offshore centra dragen er een bijzondere verantwoordelijkheid in gezien hun rol, zowel direct als indirect, in het promoten van de nieuw ontwikkelde financiŽle instrumenten gedurende de voorbije 10 jaren en in de uitwassen die zijn ontstaan”.

Net als de auteurs van dit rapport hebben wij geen enkel overtuigend argument gehoord pleitend voor het bestaan van belastingsparadijzen en financiŽle offshore centra in een wereld van geglobaliseerde financiŽle markten. Integendeel, die plaatsen genereren chaos en dragen een grote verantwoordelijkheid voor de groeiende ongelijkheid, steun aan corrupte praktijken en aanmoediging van wetteloosheid. Het stoppen van hun activiteiten zou, naast het aanpakken van de klimaatverandering, bovenaan de lijst moeten staan van 21e eeuwse prioriteiten.

Spip-redacteur:   francis