Beginpagina    Oog & Oor    Oog    The impossible hamster
| thema: economie , klimaat&milieu  |

The impossible hamster

> The new economics foundation - gepubliceerd op 27 januari 2010

Een nieuw animatiefilmpje van het team achter Wake Up, Freak Out en The Age of Stupid toont ons een eigenzinnige interpretatie van de belangrijkste boodschap. Growth is impossible maakt gebruik van een hamster om te illustreren wat er zou gebeuren als er geen grenzen aan de groei zijn. Hamsters verdubbelen elke week in omvang tot ze ongeveer 6 weken oud zijn. Mocht die hamster in hetzelfde tempo groeien tot aan zijn eerste verjaardag, zouden we moeten opkijken naar een beestje van 9 miljard ton, dat iedere dag meer zou moeten eten dan de jaarlijkse wereldwijde productie van maïs. Zoals de zaken zijn in de natuur, zullen ze vroeg of laat moeten worden in de economie. Groei brengt de planeet steeds dichter bij, en zelfs verder, dan een aantal zeer reële ecologische grenzen. Maar politici en economen zijn er schijnbaar van overtuigd dat groei ongelimiteerd kan doorgaan op een eindige planeet. Wat het ook moge kosten.

Spip-redacteur:   francis