Beginpagina    Persberichten    Attac Internationaal    09/06/2010 - Persbericht: Solidariteit met de 9 van Reykjavik!
| auteurs: Persbericht  | | thema: democratie  |

09/06/2010 - Persbericht: Solidariteit met de 9 van Reykjavik!

> European Attac Network - gepubliceerd op 9 juni 2010

We veroordelen de poging om negen IJslandse burgers te laten veroordelen, enkel en alleen omdat ze vreedzaam het parlementsgebouw zijn binnengegaan tijdens een demonstratie.

We weigeren hen als zondebokken te laten gebruiken voor de massabetogingen in de winter 2008/2009. Een van de negen gedaagden is Sólveig Jóndsóttir, voorzitter van Attac IJsland.

De rechtszaak tegen de ‘Reykjavik9’ begon op 12 mei 2010. Ze werden beschuldigd op basis van sectie 100 in het IJslandse wetboek, dat stipuleert :

Eenieder die de Althingi (wetgevende vergadering) aanvalt om zo de onafhankelijkheid van de Althingi in gevaar te brengen , daartoe een opdracht geeft of zo’n bevel opvolgt zal worden gestraft met een gevangenneming van niet minder dan 1 jaar. De straf kan worden omgezet in levenslange gevangenisstraf in geval van grove overtreding.”
Ze worden ervan beschuldigd de onafhankelijkheid van de Althingi te hebben bedreigd, door het Parlementsgebouw binnen te gaan op 8 december 2008, tijdens een vreedzame demonstratie die in de buurt plaatsvond. Het IJslands parlement is nochtans open voor bezoekers.

Er is ooit slechts één rechtszaak geweest op basis van paragraaf 100: in 1949, tegen de demonstranten tegen de toetreding van IJsland tot de NAVO.

Het lijkt er in ieder geval op dat bij voorkeur deze negen beklaagden, als voorbeelden voor de massale protestbeweging in de winter 2008/2009, buitenspel moeten worden gezet en veroordeeld worden.

We eisen dat de aanklacht tegen de Reykjavik9 onmiddellijk wordt ingetrokken!

Vreedzaam protest is een essentieel democratisch recht!
Het criminaliseren van protest vernietigt de democratie!

Attac Vlaanderen onderschrijft alle eisen van het Europese Attac Netwerk (www.attac.org) en zal deze eisen ook meedelen aan de Ijslandse regering.

Link voor meer info

Omdat een andere wereld mogelijk is,
Attac Vlaanderen

Eric Goeman, woordvoerder