Associatief netwerk voor een Taks op financiŽle Transacties
Beginpagina    Persberichten    FAN    24/06/2011 Senaat geeft volle steun aan de FinanciŽle Transactietaks
| auteurs: Persbericht  | | thema: europa , tobintaks & FTT  |

24/06/2011 Senaat geeft volle steun aan de FinanciŽle Transactietaks

> FAN - gepubliceerd op 24 juni 2011

Vandaag werd met een meerderheid van stemmen de resolutie voor de invoering van de FinanciŽle Transactietaks goedgekeurd in de Belgische Senaat. Die kan veel extra middelen opleveren voor een sociaal beleid, voor ontwikkelingssamenwerking en voor de strijd tegen de klimaatverandering.

11.11.11, Oxfam-Solidariteit en Attac Vlaanderen ijveren samen met de andere leden van FAN (Financieel Actie Netwerk) al lang voor het invoeren van een FinanciŽle Transactietaks. We juichen dan ook de resolutie toe die vandaag met een overweldigende meerderheid werd aangenomen door de Senaat. Dit is een krachtig signaal naar de Europese staatshoofden en regeringsleiders die vandaag en morgen samenzitten om nu ook echt werk te maken van deze transactietaks. De FinanciŽle Transactietaks kan tot 210 miljard euro per jaar opleveren in de Europese Unie alleen al. Dit geld kan gebruikt worden voor een socialer beleid, de financiering van ontwikkelingsinitiatieven en de aanpak van klimaatverandering. Daarenboven zal deze taks helpen bij het terugdringen van financiŽle speculatie.

De resolutie volgt op een bewogen week. Eerder deze week kondigden commissievoorzitter Barroso en takscommissaris Semeta aan dat ze in de herfst een concreet voorstel voor een FinanciŽle Transactietaks in de Europese Unie op tafel zouden leggen. Deze week vonden er in meer dan 35 landen wereldwijd acties plaats ter promotie van de FinanciŽle Transactietaks, van ArgentiniŽ tot Congo en IndonesiŽ. In BelgiŽ herbevestigde premier Leterme zijn steun voor de taks toen hij bezoek kreeg van een Robin Hooddelegatie.

De resolutie roept ondubbelzinnig op voor een FinanciŽle Transactietaks in de euro- of EU-zone, zonder te wachten op een G20-initiatief, en pleit ervoor dat de inkomsten aan het ontwikkelings- en klimaatbeleid besteed moeten worden. We hopen alvast op de alertheid en de steun van de parlementairen te kunnen rekenen in de komende maanden om ervoor te zorgen dat de FinanciŽle Transactietaks nu ook werkelijk wordt doorgevoerd.

Contact Nederlandstalige pers: Katrien Vervoort - Oxfam in BelgiŽ - kve.oxfamsol.be – 0494 23 02 53 Eric Goeman - Attac Vlaanderen - eric.goeman@attac.be, - 0476990714 Rudy De Meyer - 11.11.11 - rudy.demeyer@11.be - 0497 41 81 11