Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 08 - 10/2011    Waarom wij mee stapten met de verontwaardigden op 15 oktober
| thema: arbeid , democratie  |

Waarom wij mee stapten met de verontwaardigden op 15 oktober

> Opinie Jeroen Olyslaegers / Dominique Willaert / Eric Goeman - gepubliceerd op 18 oktober 2011

De mars van de Indignados, ook Belgen namen hier aan deel, Jeroen Olyslaegers, Dominique Willaert, Eric Goeman leggen uit waarom zij deelnamen.

“Het ging mij niet alleen over de hebzucht van de banken of over die roekeloze paladijnen in de politiek. Het was tevens ook om aan de mensen die thuis bleven een signaal te geven dat verzet Mogelijk is, waaruit vloeit dat verandering kan worden gevisualiseerd. Let’s break the thick crust of cynicism & defeat. Ik heb al zoveel mensen gehoord die maanden voor de betoging de gedachte van verzet ’sympathiek’ vonden, maar die er onmiddellijk aan toevoegden dat we ons geen ’illusies’ moesten maken. Na vier decennia van opgedreven neoliberalisme waarbij de burger zich tot consument heeft laten transformeren, is dit misschien zelfs de meest essentiële opdracht: mensen met hand en tand duidelijk maken dat ’illusies’ juist wel belangrijk zijn, dat de droom van de vrijheid tastbaar kan worden gemaakt indien we ons verenigen. Iemand schreef dat een revolutie pas zin heeft als het een ’revolutie van het bewustzijn’ is. Daar ben ik volledig mee akkoord. De wereldwijde betoging op 15 oktober was de eerste stap, the first global reality check. De officiële media blijven maar hameren op het feit dat er geen standpunten zijn en evenmin leiders. Maar de mensen thuis hebben geen woorden of leiders nodig om te voelen waar dit over gaat. Dit gaat over Verzet, en dat voelt iedereen. Deze beweging heeft dus al één slag binnen: het werven van de hoop. En iedereen die wel of niet kinderen heeft weet hoe belangrijk hoop is. Ik smeer het mee op de boterhammen van mijn zoon wanneer hij elke dag de wereld intrekt... Dat is een langetermijnvisie aar ik me achter schaar en waarvan ik weet dat velen het in het diepste van hun ziel voelen en weten; hoop, dromen en illusies zijn Verzet.”

Veel groeten! Jeroen Olyslaegers, auteur en performer

“Ik stapte op zaterdag 15 oktober in de eerste plaats mee om mijn diepe erkenning t.a.v. de verontwaardigde jongeren uit gans Europa uit te drukken.
Deze jongeren krijgen soms het onterechte verwijt dat hun protest onvoldoende georganiseerd is en ze vooralsnog geen oplossingen naar voren schuiven.
Hebben wij, de oudere generaties, het dan zo goed gedaan? Wat de toekomst ons zal brengen, ligt volledig open maar samen met de Arabische lente dragen deze jongeren en hun verontwaardiging de hoop op verandering uit. Als volwassenen is het zaak om hen in de meest open en oprechte zin te ondersteunen.
Het leert ons ook hoe relatief het belang en de macht van partijpolitieke structuren zijn geworden. Van groot belang is het ontwaken van heel wat jonge geesten. En hun spandoeken en slogans logen er niet om: een uitdrukkelijk verlangen naar meer democratie, sociale en economische rechtvaardigheid en andere waarden dan het economische!”

Hartelijke groeten, Dominique Willaert, artistiek leider Victoria De Luxe

“Ze zullen ons neohippies en naïevelingen noemen. Ze zullen ons onverantwoordelijk noemen en criminaliseren. De commerciële media zullen alleen inzoomen op een aantal spectaculaire aspecten en gewelddadige confrontaties. De keurige intellectuelen, grote NGO’s en zelfs de vakbonden blijven voorlopig afzijdig. Ze hebben ongelijk. Misschien is dit de relance van het uitgedoofde andersglobalisme, maar mondialer. Dit is alleszins een beweging tegen de dominantie van de financiële industrie, de banken en de graaicultuur. Wij zijn vrijheidsstrijders, de mondiale verdedigers van democratie en economie ten dienste van alle mensen. Indien dromen gevaarlijk is, laten we dan zoveel mogelijk dromen. Voor het te laat is.”

Omdat een andere wereld mogelijk is, Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen, coördinator FAN