Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 11/2011 - 01/2012    Hoe vinden we 1 biljoen Euro en 1 biljoen dollar op hetzelfde moment?
| thema: fiscaliteit  |

Hoe vinden we 1 biljoen Euro en 1 biljoen dollar op hetzelfde moment?

Eenvoudig: door het aanwerven van belastinginspecteurs .

> Eric Goeman - gepubliceerd op 31 oktober 2011

Doug Saunders van de Globe and Mail in de Verenigde Staten vertelt in een artikel: Hoe schraap je een extra biljoen bijeen ? Uiteindelijk is dat het enige wat de wereld moet weten. En het antwoord ligt recht voor ons.

Een biljoen euro (1000 miljard euro), het steekt niet op eentje meer of minder, moet worden bijeengeveegd door de regeringen van Europa, en wel snel, om zo de economie te stabiliseren en de banken zover te krijgen dat ze weer geld uitlenen en de bedrijven op hun beurt zover dat ze weer geld durven lenen.

Over de Atlantische Oceaan, is een biljoen dollar het bedrag dat volgens veel waarnemers zou moeten worden ingezet om de Amerikaanse economie, de groei en de werkgelegenheid weer op de rails te krijgen. (Barack Obama’s banen-wetsvoorstel, gehinderd door het Congres en dan vooral de Republikeinen, levert daarvan slechts een schijntje op) .

Zonder een biljoen uitgaven, hebben beide grote economieën al snel veel meer te verliezen .

De analyse is een beetje simplistisch, maar moet niet ver worden gezocht . We moeten de banken nationaliseren in Europa. En de VS heeft dringend behoefte aan een echte stimulans.

Maar hij merkt op: “Maar duizend miljard harde valuta zijn niet te vinden door te kijken onder de kussens van de sofa. Niemand heeft dat geld voor het rapen, integendeel, iedereen heeft te veel schulden, en de bedragen die nodig zijn om de economieën van de wereld vooruit te schoppen kunnen het niveau van de schulden verhogen tot crisispeil.
Maar als het gebeurt, moet men een biljoen zien te vinden. Het kan gemakkelijk worden verkregen, zelfs zonder de belastingen te verhogen . Om te beginnen hoeven we slechts de bestaande belastingen te heffen op al het geld dat mensen daadwerkelijk te verdienen. In feite kan de schuldencrisis direct ten einde zijn, als we dat op een gecoördineerde wijze doen.

Dat is het antwoord. Er is geen mitsen of maren.

We moeten ook sommige belastingen verhogen. Maar niet zomaar een belasting. Zeer specifieke belastingen.

Saunders merkt op: “Het netwerk Global Financial Integrity schat dat mensen en bedrijven 9,4 biljoen dollar verstoppen in geheime offshore banken, op plaatsen zoals Luxemburg, Singapore, Jersey en de Virgin Eilanden, om zo te voorkomen dat ze er belastingen moeten op betalen . Dat is $ 2 biljoen meer dan al het geld dat wordt bewaard in alle banken van de Verenigde Staten samen. Belast tegen 11 procent (een fractie van wat er eigenlijk op verschuldigd is), zou dit een instant-rendement geven van 1 biljoen.”

Natuurlijk is dat een belasting op het kapitaal, niet de inkomsten ervan . Maar dat kapitaal zit daar omdat een groot deel ervan het daglicht niet mag zien en nog nooit belast werd, zodat het belasten ervan in dit geval volledig terecht is. Belast tegen de juiste tarieven, geldig op het moment dat dit geld aan het zicht van de overheid en de publieke schatkist werd onttrokken, met rente en toegepaste sancties, komt het meeste van dat offshore-geld toe aan de regeringen – en dus aan de bevolkingen - van de wereld.

Of zoals Saunders stelt: “In een tijd waarin gewone mensen wordt gevraagd om zwaardere lasten te dragen en vitale overheidsdiensten te zien slinken om zo te betalen voor het redden van de economie, is het totaal gewetenloos dat grote kapitalen onbelast blijven. Het is vooral schrijnend dat het meeste van dit geld in handen is van extreem rijke mensen die wettelijk belast worden tegen lagere tarieven dan degenen die dagelijks worstelen om hun gezin te voeden”.

Het Amerikaanse Congres heeft kenbaar gemaakt dat er 94.000 mensen zijn met een winst van meer dan $ 1 miljoen per jaar, die lagere belastingstarieven betalen dan hun secretaresses. De Zwitserse Vereniging van Banken heeft toegegeven dat de helft van het geld dat ze bezit mogelijk illegaal is. Veel ervan verhuist momenteel naar Singapore.

We hebben een keuze: we kunnen de wereld redden van de financiële crisis. We kunnen dit doen zonder gewone mensen te straffen . We kunnen het geld ophalen dat we nodig hebben. We moeten gewoon de belastingparadijzen aanpakken. We moeten belastinginspecteurs aanwerven om dit te doen. We moeten maatregelen treffen om dit te doen. We moeten de politieke keuzes maken om dit te doen.

Als we dat niet doen , dan kiezen we ervoor om de rijken rijker en de armen armer te maken. En als we dat niet doen berusten we in het plan van een rijke elite om dit de uitkomst te laten worden van de recessie die de banken daarvoor maakten om dit doel te bereiken.

Met dank aan Inge De Vriendt

« December 2017 »