Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 11/2011 - 01/2012    Blog vanuit Nice, Alterforum Nice, dag 1
| thema: tobintaks & FTT  |

Blog vanuit Nice, Alterforum Nice, dag 1

NICE 2011: Tegentop in een bezette stad

> Eric Goeman & Rudy De Meyer - gepubliceerd op 4 november 2011

Nice, mooie stad aan de baai der engelen aan de Franse Azurenkust lijkt niet echt de ideale plek voor een manifestatie. Meer toerisme dan activisme, en volgens de lokale mensen hier, net als de rest van de zuidkust van uitgesproken rechtse signatuur.

Maar goed, de locatie van de vergaderingen van de G-20 kiezen we niet zelf. De regeringsleiders van de machtigste landen vergaderen de volgende dagen in Cannes.

Zowel Cannes als Nice zijn op dit moment belegerde steden. Voor de 12.000 betogers die het vandaag tegen de G-20 opnamen, waren er in Nice 1500 politie- en rijkswachtmensen gemobiliseerd en om ook Cannes te “beveiligen” (af te grendelen), de Monegaskische grens en zelfs de Italiaanse grens af te sluiten zijn 12.000 agenten opgevorderd. In Cannes alleen al zijn er 10.000 ‘barrières de sécurité’ opgesteld. Er cirkelen heel de tijd helikopters rond. Men is hier de rellen in Nice in 2000 en Genua in 2001 nog niet vergeten.

Je moet er ook bij vertellen dat de Franse gendarmerie graag zwaar uitpakt, met helmen , wapenschilden en zware lederen schouderstukken. Ze leken klaar om elke bankcontact automaat tot de laatste snik te verdedigen

Nice werd niet echt door betogers overspoeld. Maar we waren toch met meer dan 10.000. Zeer behoorlijk, als je weet dat de organisatie eigenlijk op gang werd getrokken door verenigingen uit de regio. De overheid heeft ook niet geholpen. Het vrij personenverkeer tussen de Alpes-Maritimes en Italië is tot na het vertrek van de regeringsleiders uit Cannes opgeschort. Het Schengen-akkoord staat dus tijdelijk buitenspel.

Strippen voor Robin Hood

De betoging van 1 november vertrok rond 4 uur voor een lange trip door de buitenwijken van de stad. Er waren grote delegaties van ATTAC, van Franse NGO’s zoals CCFD (Comité Catholique contre la faim et pour le développement), de vakbond CGT en het Front De Gauche (met onder andere de communistische partij). Uit Catalonië waren er 200 ‘indignados’ overgekomen . Ook BIZI , een Baskische beweging die strijdt tegen de klimaatverandering was vertegenwoordigd.

Robin Hood, en de financiële transactietaks waren sterk aanwezig. Het Robin blok werd vooral gedragen door Franse en andere (ook Belgische) Europese Oxfams, een briljant roffelende trommelfanfare, en de onvermijdelijke vertegenwoordigers van Attac Vlaanderen, 11.11.11, CNCD en FAN (het Financieel Actie Netwerk). Vier Robin Hoods droegen een reusachtige beurs boven het hoofd. De Robin Hood delegatie ging uiteindelijk zelfs strippen voor de financiële transactietaks. Ze hielden met hun ondergoed slechts 0,05% van hun kleren aan.

Het cijfer stond in alle glorie op de blote buiken gegrift.

Regarde ta Rolex, c’est l’heure!

Het kernthema van de betoging was duidelijk: grenzen stellen aan de willekeur en de macht van de financiële sector. Die boodschap werd vertaald in verschillende slogans: ‘la vie, pas la Bourse’: ‘Ils sont Vingt, nous sommes des millards’; ‘regarde ta Rolex, c’est l’heure’; ‘Changez le système , pas la planète’; ‘taxons la finance pour un monde plus juste’;

Inégalité, austérité: y en a marre’. Maar ook ‘ne jouez pas avec notre nourriture’. In de betoging reed overigens een vrachtwagen met een groot opschrift ‘G-Vingt, j’ai faim’; Ze waren de voorbije 20 dagen door Frankrijk gereden en kwamen met een boodschap voor Cannes: ‘dirigeants du G-20 engagez–vous enfin contre la faim dans le monde.’

De kleurrijke manifestatie eindigde in het oude slachthuis van Nice (“les abbatoirs). Het gebouw was amper groot genoeg om alle betogers te slikken. In de komende dagen wordt het slachthuis het toneel voor een hele reeks workshops en strategievergaderingen. Voor ons is er op dag twee alvast een belangrijke vergadering over de verdere werking rond de financiële transactietaks.

Ook in de rest van de stad blijft men actief. Er een ‘photomarathon’, een langgerokken fotoshoot, waar iedereen zijn of haar rechterprofiel uitleent voor een grote poster.

Attac Frankrijk organiseert ‘Bankbusters’ , een persiflage op de film Ghostbusters uit de jaren 80. Toen werden spoken uit het stadhuis verjaagd. In 2011 jagen we de onverantwoordelijke bankiers uit de financiële centra.

Eric Goeman, Attac Vlaanderen

Rudy De Meyer 11.11.11