Associatief netwerk voor een Taks op financiŽle Transacties
Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 02 - 03/2012    Een financiŽle transactietaks: een inefficiŽnte maatregel of een noodzakelijke systemische hervorming?
| thema: tobintaks & FTT  |

> Eric Goeman - gepubliceerd op 7 februari 2012

Dit is de titel van een nieuw artikel waarin de pro’s en de contra’s worden besproken van de inspanningen door de Europese Unie om tot een financiŽle transactietaks (FTT) te besluiten.

We hebben niet het ganse artikel gelezen maar brengen hier een licht verkorte versie van de korte inhoud:

“Rapporten door stafmedewerkers van het IMF kwamen tot het besluit dat een taks de doeltreffendheid van de kapitaalmarkt zou verminderen en kapitaalkosten zou doen stijgen. De efficiŽntiekaders gebruikt in de stafrapporten waren zeer smal. Kapitaalmarkten werken het best als er sterke bindingen zijn tussen hun handel en de echte economische activiteit. De laatste tijd zijn die bindingen dunner en dunner geworden en er dreigen systeemrisico’s vanuit die markt en binnen financiŽn door te breken. Zorgvuldig afgewogen wetgevings- en taxeringsantwoorden zijn nodig om het gedrag op de markt te veranderen. Een FTT zou als deel van een geÔntegreerd politiek ontwerp de korte-termijn bewegingen doen afnemen en lange-termijn investeringen aanmoedigen wat beter op de onderliggende economische fundamenten zou aansluiten. Wij wijzen er dus op dat de Europese Commissie het bij het rechte eind heeft met haar voorstel zo een taks in te stellen.”

Met andere woorden: een FTT lijkt een goed idee te zijn.

Wanneer we bovenstaande tekst nog eens herlezen dan merken we nogal wat gelijkenissen met wat John Maynard Keynes in vroegere tijden verklaarde in zijn ouderwets maar nog altijd welsprekend proza.

John Maynard Keynes over de ontwikkeling van financiŽle markten: “De scheiding tussen de eigendom en de echte verantwoordelijkheid van het beheer van bedrijven is voor een land een ernstig probleem als door de aandelenmarkt de eigendom verdeeld is over zeer vele individuen die hun aandelen vandaag aankopen, ze morgen terug verkopen en, alles bijeengenomen, zowel kennis als verantwoordelijkheid uit de weg gaan met betrekking tot wat zij tijdelijk in bezit nemen. Als hetzelfde principe internationaal wordt toegepast, is het in tijden van spanning niet te tolereren. Ik gedraag mij onverantwoordelijk tegenover wat ik mede bezit en zij die werken met dat wat ik bezit nemen geen verantwoordelijkheid tegenover mij. Er kan een financiŽle manier van rekenen bestaan die aantoont dat het voordelig is mijn spaargeld te investeren in delen van de bewoonde wereld, ongeacht waar, als daar maar de grootste marginale doeltreffendheid van kapitaal of de hoogste interest wordt gerealiseerd. Maar de ervaring leert ons meer en meer dat de afstand tussen eigendom en bedrijfsbeheer een slechte zaak is binnen de relaties tussen mensen. Die ontkoppeling tussen mede-eigendom en verantwoordelijkheid veroorzaakt mettertijd spanningen en vijandelijkheden die de financiŽle berekening tot een nulwaarde herleiden”.

En, in het licht van alles wat de laatste jaren op wereldvlak gebeurde, wie zou dat betwisten ?

Met dank aan Jan De Coninck voor de vertaling.