Beginpagina    Persberichten    Andere organisaties    Conferentie Europese groene fractie - Fukushima: een jaar later
| auteurs: Persbericht  | | thema: klimaat&milieu  |

Conferentie Europese groene fractie - Fukushima: een jaar later

> Greens / EFA - gepubliceerd op 2 maart 2012

(Brussel - 2 maart 2012) Ter gelegenheid van de eerste herdenking van de ramp in het Japanse Fukushima, organiseert de groene fractie in het Europees Parlement (Greens/EFA) een herdenkingsconferentie op 6-7 maart (Voor inschrijving een link naar programma ).

Wanneer: woensdag 7 maart 2012 van 10h00 tot 18h00 Waar: Europees Parlement, zaal 1G3, in Brussel.

Een jaar na het ongeluk bij Fukushima is het hoog tijd om de balans op te maken en de verregaande gevolgen ervan te analyseren, zowel voor Japan, maar ook voor de rest van de wereld. Met bijdragen van experts uit Japan en Europa, komen zowel de huidige stand van zaken van de nucleaire site zelf, maar ook in de regio rondom de kerncentrales van Fukushima aan bod.

Zo vertelt melkveehouder Kenichi Hasegawa over zijn ervaringen en belichten Aileen Mioko Smith en Akira Kawasaki de ramp vanuit het perspectief van ngo’s. Dit moet toelaten om de gevolgen van de ramp voor de volksgezondheid, en de sociaal-economische consequenties voor Japanse burgers te belichten, zowel voor hen die nog steeds in de regio leven, als zij die hun huizen hebben moeten verlaten.

De heer Eisaku Sato, de voormalige gouverneur van de prefectuur Fukushima, zal in een keynote speech zijn visie op het ongeluk uiteenzetten, de verantwoordelijkheden en de gevolgen voor mens en milieu toelichten.

De nucleaire ramp van Fukushima heeft ook consequenties die Japan ver overstijgen. Tijdens het seminar besteden we daarom ook aandacht aan zowel de nieuwe energiebeleidskeuzes van Japan en andere landen als direct of indirect gevolg van Fukushima.

Speciale aandacht is er ook voor de manier nucleaire sector met doordachte en dure marketingtechnieken, de publieke opinie probeert te overtuigen van de noodzaak van een nucleaire renaissance (met een speciale focus op België).

Omdat dit een achterhaalde strategie is, besteden we aan het eind van de dag de concrete mogelijkheden van een andere energiepolitiek in zowel Japan als de EU. De noodzaak van veiligere en schonere energiebronnen biedt zowel uitdagingen als een belangrijke kansen.

Bart Staes: 0475.372757

Programma en inschrijving: http://www.greens-efa.eu/one-year-after-311-5280.html

Webstream: PHS 0A50 : http://www.greenmediabox.eu/live/

Voor praktische en andere vragen:

Hans van Scharen

medewerker Bart Staes