Beginpagina    Persberichten    Andere organisaties    Het Groene Boek –> zondag 6 mei 11:30-22:00 – Zuiderpershuis

Het Groene Boek –> zondag 6 mei 11:30-22:00 – Zuiderpershuis

> Persbericht Oikos - gepubliceerd op 16 april 2012

Waar kunnen mensen uit verschillende domeinen in gesprek gaan over oplossingen voor de ecologische uitdaging? Het Groene Boek wil hiervoor het publieke forum zijn, als jaarlijks evenement over thema’s verbonden met de transitie naar een sociaalecologische samenleving.

PDF - 58.1 kB

Het Groene Boek brengt schrijvers, wetenschappelijke experten en denkers uit het middenveld in gesprek met een geïnteresseerd publiek.

Tijdens Het Groene Boek gaan mensen uit verschillende velden van de samenleving met elkaar in gesprek. De vraag die centraal staat is: hoe maken we de omslag naar een samenleving die ecologische grenzen respecteert en sociale rechtvaardigheid creëert? Tegelijk zijn er publieke ruimtes waar het publiek de kans krijgt om mee het debat aan te gaan. Mensen kunnen speeddaten met 20 organisaties actief op vlak van duurzaamheid, maar ze kunnen ook aanschuiven aan Trage tafels om met tien burgers in dialoog te gaan rond een sociaalecologische uitdaging in de aanwezigheid van een deskundige.

Op het programma staan kritische analyses, inspirerende gesprekken, verse ideeën, praktijkverhalen, literatuur en documentaires. Het geheel staat beschreven in de persmap in bijlage, hieronder een greep uit het dagvullend programma.

* LITERATUUR - Omdat de realisatie van de duurzame samenleving een cultuuromslag vereist, geeft Het Groene Boek ruimte aan literaire schrijvers:
• Jos Geysels gaat in gesprek met drie generaties schrijvers over hoe zij de ecologische crisis ervaren: Paul Baeten Gronda, Rachida Lamrabet en Pol Hoste.
• Jeugdschrijver Patrick Lagrou vertelt over zijn nieuwe serie De Klimaatreeks waarin de klimaatwijziging, en wat we er kunnen aan doen, centraal staat.
• Steven Vromann interviewt de Britse schrijfster Saci Lloyd. Haar bestseller The Carbon Diaries verscheen in het Nederlands als Dagboek van een klotejaar en wordt in de VS verfilmd.

* TWEE GROTE DEBATTEN
De Centrale gast is hier Andrew Simms, Policy Director van de gerenommeerde Britse New Economics Foundation (NEF).
• Debat1. De Grote Transitie. Nu we het einde meemaken van goedkope olie, grondstoffen én geld, staan we voor een nieuw tijdperk. Simms gaat de dialoog aan met schrijver Oscar Van den Boogaard, Aviel Verbruggen (lid van het IPCC en notoir milieueconoom) en Lieze Cloots, beleidscoördinator bij Bond Beter Leefmilieu.
• Debat2. Werken aan de tijd Moeten we nu allemaal harder en langer werken? Staat dat niet haaks op een ecologische samenleving waarin we minder consumeren en meer onthaasten? NEF bepleit dit alvast in het opzienbarende rapport 21 Hours dat een 21 uren-werkweek voorstelt. Een debat met professor Philippe Van Parijs (die wereldwijd het pleidooi voor het basisinkomen leidt) en auteur Jeroen Theunissen.

* ECOLOGISCHE UITDAGINGEN EN EEN NIEUWE ECONOMIE
• In verschillende formats komen uitdagingen aan bod als overbevissing, genetisch gemanipuleerd voedsel, de tuin van de toekomst en waterschaarste.
• Michel Bauwens, enige Belg op The (En)Rich List van de 100 meest inspirerende denkers wereldwijd, neemt deel aan een rondetafel over ruil- en deeleconomie.

* KEYNOTE AVONDLEZING
• De dag wordt afgesloten door de Amerikaanse professor archeologie en besteller auteur Brian Fagan, die de geschiedenis van mens en water op boeiende wijze met elkaar verbindt.

Het geheel wordt gepresenteerd door Nic Balthazar.

Organisatie
• Het Groene Boek is een initiatief van Denktank OIKOS, Jeugdbond voor Milieu- en Natuurstudie JNM, Milieu-informatiecentrum ARGUS, Kaaitheater, Zuiderpershuis en Kringwinkel Antwerpen, in samenwerking met MO*, Epo en Masereelfonds. Programmator is Dirk Holemans, coördinator van de groene denktank Oikos.
• De dag start om 11u30 en loopt door tot 22u, in het Zuiderpershuis, Waalse Kaai 14, 2000 Antwerpen.
• Deelname kost € 6 in voorverkoop, € 8 aan de kassa (€ 6 voor studenten en werklozen). Tickets zijn verkrijgbaar via www.zuiderpershuis.be.

Meer info Dirk.Holemans AT oikos.be

« November 2017 »