Beginpagina    Actueel !    Actie    Zaterdag 12 mei 2012, Noordstation, Brussel
| thema: andersglobalisme , armoede  |

Zaterdag 12 mei 2012, Noordstation, Brussel

De Mondiale Lente: Democratie Nu!

> Eric Goeman - gepubliceerd op 18 april 2012

Op 15 oktober 2011 zijn in haast 1000 steden, meer dan 1 miljoen mensen op straat gekomen om verandering te eisen. Als gevolg van de oproep voor wereldwijd verzet van de Spaanse indignados en Occupy Wall Street zal er op 12 mei opnieuw een massale mondiale actie plaatsvinden. Afspraak voor de betoging in Brussel: 13 uur aan het Noordstation.

Niets houdt ons tegen. Op kleine verschillen na zijn we allemaal werkende mensen, onafhankelijk of niet, werknemend –of zoekend, legaal, illegaal, student of gepensioneerd. Wij zijn gewone mensen, bezorgd om onze familie(s), onze omgeving en ook om hen die we niet kennen. Onze enige vraag is om eervol te kunnen leven.

Deze bescheiden wens komt in het gedrang door de ongeremde koers van een decadent financieel en economisch systeem. De groei van de ongelijkheden zowel bij ons als wereldwijd, en de manier waarop de politiek haar ogen hiervoor sluit, zijn voor ons een afspiegeling van de eindeloos groeiende macht van een handvol individuen.

Onze regeringen en de Europese instituties onderwerpen zich aan de wil van de rijksten. Ze onderdrukken degene die hen hebben verkozen, leggen hen het zwijgen op en verkondigen besparing als de enige mogelijke weg. Hoe kan men beweren de bevolking te vertegenwoordigen? Wanneer zij haar salarissen en pensioenen verlaagt, scholen en ziekenhuizen sluit, én dat alles in de naam van de almachtige “markten”, terwijl de 3de wereld ons dagelijks aantoont dat deze methode geen uitweg biedt.

Wij vragen een economisch systeem dat in dienst staat van de mensheid en niet omgekeerd. Wij vragen een wereld waarin de bevolking de controle heeft over haar eigen leven. Wij zijn noch links, noch rechts. Wij hebben geen grenzen. Wij zijn de rest van de wereld geconfronteerd met enkele geprivilegieerden. Wij eisen een echte democratie, waar naar elke stem wordt geluisterd en waarin politieke beslissingen ook onze beslissingen zijn.

Een andere wereld is mogelijk en meer dan ooit noodzakelijk. Daarom moeten we ons verenigen en samenwerken aan de toekomst, een hoofdrol spelen in deze mondiale lente én onze stem laten horen: Echte democratie nu!

Nemen deel op 12 mei : Berlijn, Amsterdam, Parijs, Londen, Rome, Athene, Lissabon, Madrid, Barcelona, Boedapest, Moskou, Boekarest, Sophia, Cairo, Alexandrië, Sydney, São Paulo, La Plata, Santiago de Chile, Delhi, Haïfa, La Paz, Rio de Janeiro, San José, Mexico, Los Angeles, Seattle, Chicago, Québec, Pretoria, Le Cap, Séoul, … en vele anderen... Zoek jouw locatie.

Afspraak in Brussel
13u00 - Samenkomst voor de betoging - Station Brussel-Noord. 17u00 - Na afloop van de betoging vinden er verschillende thematische volksvergaderingen plaats.

Iedereen is welkom op de voorbereidende volksvergaderingen! Elke zondag, 16u, aan het Centraal Station.

Ter herinnering De beweging werkt horizontaal en zonder hiërarchie. We vragen daarom om voor deze gelegenheid de logo’s achterwege te houden.

Twitter et Facebook #12M #Globalspring #12MBXL

« April 2017 »