Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 04 - 06/2012    De OESO aan de rand van een zenuwinzinking.
| thema: vakbonden  |

De OESO aan de rand van een zenuwinzinking.

> Eric Goeman - gepubliceerd op 20 april 2012

“Politiek bevorderen die het economische en het sociale welzijn overal ter wereld bevordert” zo luidt de opdracht van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (O.E.S.O.), gevestigd in Parijs. Binnen de organisatie lijken de 2.500 werknemers echter wat verwaarloosd door de nobele missie van die eerbiedwaardige instelling. “

Wij kunnen slechts vaststellen dat het moreel van onze collega’s er niet op verbetert en dat het stressniveau in onze organisatie nog eens een trapje verhoogd is” waarschuwt de vereniging van het personeel, die als vakbond zowel als ondernemingsraad fungeert (de OESO ontsnapt, als internationale organisatie, aan de Franse jurisdictie). De organisatie had overigens een vragenlijst uitgevaardigd om de “psychosociale risico’s en stress op het werk” te achterhalen.

Onder de oorzaken van stress, door de organisatie weerhouden, vinden wij: tijdelijke arbeidsovereenkomsten, de groeiende hoeveelheid werk, het overdragen van managerfuncties aan anderen, zware psychologische druk, afschaffing van functies door voortdurende herstructureringen, de meer onzekere loopbaan. Niettegenstaande de personeelsvereniging tevreden is met de communicatiemaatregelen die door de leiding van ‘human resources’ (namelijk informatie over stressindicatoren) werd ingevoerd, betreurt ze toch “dat belangrijke facetten van de strijd tegen psychosociale risico’s tot vandaag onbeantwoord blijven” en stelt ze “de niet ophoudende druk die een groot deel van het personeel ondergaat” aan de kaak. “De beambten ontdekken op een bepaalde voormiddag dat hun functie, hun manager en hun taken gewijzigd werden” klagen de vertegenwoordigers van de werknemers.

Dat is een situatie die leidt tot een “verlies van de zin van het verrichte werk”.

Een vervelende zaak voor een internationale instelling als de OESO die het welzijn naar buiten moet bevorderen en promoten in de wereld, terwijl het welzijn naar binnen onder zware druk staat.