Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 04 - 06/2012    Na de nederlaag van Sarkozy: naar een Europees juni 1936: “Stop de bezuinigingen, wees solidair!”
| thema: europa , vakbonden  |

> Attac France - gepubliceerd op 20 mei 2012

Op 15 mei was het zover: de conservatieve regering van Sarkozy moest het veld ruimen en het Elysée in handen geven van de nieuwe president François Hollande, die de voorbije maanden veel verwachtingen en nieuwe hoop heeft gewekt niet alleen bij miljoenen Fransen maar ook bij tientallen miljoenen werknemers die reeds jaren de crisis betalen die ze niet veroorzaakt hebben.

ATTAC is blij met de nederlaag van Nicolas Sarkozy, mogelijks de eerste politieke nederlaag die de voorvechters van de Europese ultraliberale soberheidspolitiek tegenover de werkende en werkloze klassen treft.

Die nederlaag sanctioneert de arrogantie van een president die ten dienste stond van een onverzadigbare oligarchie, en drukt de weerstand van de bevolking uit tegen de sociale afbraakpolitiek, een weerstand die zich in Frankrijk reeds manifesteerde tijdens de grote beweging van 2010 tegen de pensioenhervormingen.

De nederlaag wekt hoop bij de Zuid-Europese bevolkingen die geconfronteerd worden met de vreselijke verwoestingen aangericht door de ‘troika’ van Europese Commissie, Europese Centrale Bank en Internationaal Monetair Fonds; vooral ook omdat er zich tegelijkertijd als weerstand een doorbraak van links aftekent bij de Griekse parlementsverkiezingen, met een val van de beide regeringspartijen die de brutale soberheidsmaatregelen uitvoerden en het land en vooral een groot deel van de bevolking naar de ondergang leidden. Maar zelfs als de opluchting groot is, blijft de hoop toch kwetsbaar. De financiële markten gaan in de loop van de volgende weken de druk verhogen opdat François Hollande het budgettaire Pakt, opgedrongen door Angela Merkel en Nicolas Sarkozy, zou bekrachtigen onder het mom van ‘heronderhandeling’, enkele vage verklaringen en Europese schijnmaatregeltjes met betrekking tot groei.

Dat nieuwe verdrag dat alle overheidsdeficit verbiedt en ongelimiteerde besparingen oplegt samen met een blinde productiviteit die de natuur, de arbeid en de arbeiders schade berokkent, zal Europa toch verder de dieperik in duwen. De Franse en Europese sociaaldemocratie heeft nog steeds geen maatregel genomen om de tendens te keren.

Maar toch mogen de progressieve krachten geen vergissing begaan. Als Frankrijk faalt, zullen rechts, extreem-rechts en allerlei nationaal-ppulismen waarin wij xenofobie en autoritarisme vandaag overduidelijk bevestigd zien, van de ontgoocheling en wanhoop profiteren.

De burgers hebben een middel, één enkel, om dat te verhinderen: de sociale mobilisatie, de rechtstreekse bemoeienis met de staatszaken. Wij kunnen nu zoals in juni 1936 met het Franse Volksfront, maar thans direct binnen een Europese dynamiek, onze eisen stellen opdat tegemoet wordt gekomen aan de sociale, ecologische en democratische noodmaatregelen, als antwoord op de schade die door de huidige politiek wordt veroorzaakt.

Laten wij de vakbonden versterken, ook onze verenigingen en progressieve partijen; laten wij de plaatsen en openbare ruimten bezetten; laten wij, meer in het bijzonder rond het ‘Europese Plan’, een democratisch debat over de economische en sociale politiek afdwingen met een referendum over het budgettaire Pakt. Op 18 en 19 mei zullen wij, opgeroepen door de Duitse sociale bewegingen, met tienduizenden in Frankfurt aanwezig zijn om aan de Europese Centrale Bank te zeggen: “Stop de bezuiniging, wees solidair!”

Voor Attac Vlaanderen, Eric Goeman, woordvoerder

Met dank aan Attac France en Jan De Coninck.