Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 04 - 06/2012    Tax Justice Day duwt vinger in pijnlijke wonde:
| thema: fiscale criminaliteit  |

Tax Justice Day duwt vinger in pijnlijke wonde:

> Eric Goeman - gepubliceerd op 4 juni 2012

“België is een belastingsparadijs voor vermogens, kapitaal en grote vennootschappen, maar een fiscale hel voor werknemers, voor loon-en weddetrekkenden”

Op 31 mei organiseerden FAN (Financieel Actie Netwerk) en RJF (Réseau pour la Justice Fiscale) voor de tweede keer een Tax Justice Day.
Met deze dag van de fiscale rechtvaardigheid willen de netwerken waarvan zowel de drie grote vakbonden als enkele NGO’s zoals 11.11.11, Fairfin, Oxfam-Solidareit, BBL en sociale bewegingen zoals Attac Vlaanderen en LEF lid zijn, maar ook LBC en KWB een tegengewicht bieden aan de Tax Freedom Day, die jaarlijks wordt gepropageerd door het consultancykantoor PricewaterhouseCoopers en meestal onkritisch wordt ingeslikt door de media.

Eric Goeman, coördinator FAN: “De jaarlijkse boodschap van Tax Freedom Day en PwC is een ultraliberale boodschap: Het bij elkaar graaien van private rijkdom gaat voor op het herverdelen van die rijkdom onder alle burgers, de sociale basis van een verzorgingsstaat. Dus mogen en moeten alle wettelijke middelen en onwettelijke middelen gebruikt worden om het betalen van belastingen te vermijden. Het recht van de sterksten (en de rijksten) primeert boven de solidariteit en boven een overheid die haar primaire taken zoals sociale bescherming en het leveren van goede publieke diensten aan iedereen kan uitvoeren. De vermogens en vennootschappen, ondersteund door de ideologische hetze tegen belastingen van PwC en ondersteund door VBO, ondergraven de overheid en de sociale welvaartsstaat en daarmee ook de sociale en politieke democratie.” Nadat een 250 tal vooral syndicale militanten zeer vroeg uit de veren waren gekropen om 33.000 medailles uit te reiken van 7u tot 9u aan 17 treinstations, kwamen er nog een honderdtal tegen 10u30 naar het Albertinaplein in Brussel afgezakt om hun protest tegen de fiscale onrechtvaardigheid van de “fiscale Spelen” meer kracht bij te zetten. Ze werden verwelkomd door Rudy De Meyer, Beleidsmedewerker 11.11.11 en vanaf het eerste uur lid van FAN.

Rudy De Meyer, beleidsmedewerker 11.11.11 “Financiering voor ontwikkeling”: “De Olympische spelen komen er aan en dan worden er medailles uitgereikt. Wij hebben dat vandaag ook gedaan, maar niet alleen aan de winnaars. We hebben medailles uitgedeeld aan de mensen die nooit medailles krijgen. Aan veel gewone mensen, mensen die dagelijks naar hun werk of school vertrekken via het openbaar vervoer. Net zoals het met vele dingen gaat, zijn er twee kanten aan een medaille. Ook aan onze fiscale medaille. Aan de ene kant heb je de openbare diensten, aan de andere kant moeten die betaald worden door de belastingen. Alleen is vandaag de belastingdruk totaal onrechtvaardig verdeeld, in België, maar ook wereldwijd. Want tot vandaag ontsnappen de veelbesproken “financiële markten” aan belastingen, daarom blijven we ijveren voor de invoering van een taks op alle financiële transacties (de FTT) en het aan banden leggen van de fiscale paradijzen via de automatische uitwisseling van alle fiscale gegevens.”

Anne Demelenne, Algemeen Secretaris ABVV, voorzitster Waals ABVV,. lid van het directiecomité van het Europees Vakverbond (EVV): “Alle cijfers wijzen in dezelfde richting: België is inderdaad een belastingsparadijs voor de vermogenden en de grote vennootschappen en een fiscale hel voor de werknemers.”

Een groot moment tijdens de slotactie op Albertinaplein was de kleurrijke en strijdbare aankomst van de syndicale militanten uit de zorgsector die de rangen van FAN en RJF kwamen vervoegen: de actievoerders in gemeenschappelijk vakbondsfront van de “witte woede”, geconfronteerd met lage lonen, hoge werkdruk en een gebrek aan centen om de zorgen te kunnen verlenen zoals een verzorgingsstaat past, komen hun solidariteit betuigen met Tax Justice Day. Want onze strijd is ook hun strijd: zonder rechtvaardige fiscaliteit is de toegang tot zorg en welzijn voor zwakkere groepen in de samenleving bedreigd.

Ferre Wyckmans, algemeen secretaris christelijke bediendencentrale LBC-NVK, lid van FAN: “We zijn niet tegen belastingen, maar wel voor rechtvaardige belastingen. Het is de beste manier om de rijkdom te herverdelen en een dam op te werpen tegen armoede” En dan was het tijd voor de officiële uitreiking van de fiscale medailles 2012 aan de vermogens, de vennootschappen en de werknemers. Zoals de cijfers aangeven krijgen op Tax Justice Day, de verliezers van een onrechtvaardige fiscaliteit, de werknemers, de grootste medaille, en de gebruikers van de fiscale achterpoorten en creatieve belastingsplanners, de vermogens en vennootschappen een veel kleinere medaille. Maar zoals we weten hebben de vermogens en vennootschappen alle redenen om te blijven lachen al klagen ze intussen steen en been over de onmenselijke hoge belastingsdruk in België.

Rudy De Leeuw, voorzitter ABVV en lid bestuur van het Internationaal Vakverbond, lid executieve (Macro-economische dialoog) van het Europees Vakverbond: “Het bankgeheim moet volledig worden afgeschaft en er moet eindelijk werk worden gemaakt van een vermogenskadaster zodat staatssecretaris Crombez de mogelijkheden krijgt om de strijd tegen de fiscale fraude door te voeren.” Rudy De Leeuw: “Ook ondernemingen genieten nochtans van de goede infrastructuur in ons land en van hoogopgeleide werknemers, allemaal mogelijk gemaakt door belastinginkomsten. Maar het wordt tijd dat ook het kapitaal zijn burgerplicht opneemt.”

Eric Goeman: “Laten we maar beginnen met het terugnemen van de onverdiende medailles van vermogens en vennootschappen: wanneer we het totale plaatje bekijken dan stellen we vast dat 53,9% van de fiscale inkomsten worden geput uit arbeidsinkomen en slechts 7,3% komt uit vermogen.[1] Arbeid wordt in België zwaar belast, kapitaal uit vermogen wordt bevoordeeld. Daarbij komt de ongelijkheid in bezit: de 10% rijkste Belgen bezitten meer dan de helft van het Belgische vermogen. Het wordt dus tijd dat deze elite ook wordt aangesproken. Bedrijven moeten op hun winst 33,99% belastingen betalen. Maar door allerlei kortingen is het effectieve tarief vandaag nog amper gemiddeld 11,8%. Laten we duidelijk zijn: indien we nog een verzorgingsstaat, een sociaal model, hebben, dan is dat vooral te danken aan de economische en fiscale inspanningen van de werknemers, de gewone mensen. Want de megalomane steenrijke New-Yorkse hotelmagnate Leona Helmsley had groot gelijk: “only the little people pay taxes”.

” Guido Deckers, ACV-propagandist voor thema rechtvaardige fiscaliteit en lid van FAN: “Politici hebben altijd een keuze! Een keuze om een bepaalde groep in de samenleving te bevoordelen ofwel een keuze om een politiek te voeren die goed is voor mens, dier en milieu. Als je kiest voor alle mensen, dan kies je voor herverdeling van de rijkdom en voor herverdeling van het beschikbare werk. Als je kiest voor een rechtvaardige samenleving, stap je niet mee in de concurrentielogica die werknemers tegen elkaar opzet. Vandaag maakt men die keuze niet!

In plaats van de rijkdom te herverdelen, heeft de regering beslist om vanaf 1 november 2012 de uitkeringen van de werkzoekenden te verlagen. Na verloop van tijd zullen gezinshoofden 31% en de alleenstaanden 12% onder de Europese armoedenorm vallen. Intussen kregen alle bedrijven samen in 2010, de ene al veel meer dan de andere, 18,3 miljard euro belastingverminderingen.” Guido Deckers: “Als wij vragen om de armoede te bestrijden, krijgen we van de politici steeds te horen dat er geen geld is. Om de laagste uitkeringen boven de armoedegrens te tillen, heeft men 1,25 miljard euro nodig op jaarbasis. Toch blijft de regering weigeren een vermogensbelasting in te voeren die 8 miljard euro per jaar kan opbrengen. In plaats van alle mensen te beschermen tegen de armoede door een leefbaar inkomen te voorzien, beschermt de regering liever het bankgeheim en weigert men een vermogenskadaster in te voeren. De regering maakt duidelijk een keuze. Een keuze om bepaalde groepen in de maatschappij te bevoordelen.”

Een journalist vroeg waarom Tax Justice Day een “feestdag” was. Eric Goeman: “In een wereld gedomineerd door immorele hebzucht en extreme sociale en fiscale onrechtvaardigheid is het moeilijk om ludiek te zijn. Er is geen enkele reden tot feest.”

Aan al diegenen die geholpen hebben om Tax Justice Day 31 mei 2012 tot een strijdbare dag te maken: bedankt! Afspraak: 31 mei 2013: Derde Tax Justice Day.

Omdat een andere fiscaliteit moet,

Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen, coördinator Attac
alle foto’s : WILLY DEE