Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 07/2012 - 01/2013    Luxemburg en Oostenrijk blijven Europese fiscale transparantie blokkeren.

Luxemburg en Oostenrijk blijven Europese fiscale transparantie blokkeren.

Uit een interview, in Euroactiv, met de Europese belastingscommissaris Algirdas Semeta:

> Eric Goeman - gepubliceerd op 26 september 2012

“Wij blijven er werk van maken opdat de lidstaten aan de commissie een mandaat zouden geven om in het kader van de uitwisseling van informatie, met Zwitserland, Liechtenstein en de drie micro-staatjes te onderhandelen over akkoorden aangaande belastingen op het spaargeld”.

“Wij staan spijtig genoeg nog niet zover want twee van de betrokken lidstaten, Luxemburg en Oostenrijk, blokkeren ons. Ik ben nu samen met Cyprus (thans voorzitter) hard aan het werken om die lidstaten ervan te overtuigen de situatie rond belastingsinning op spaargelden te verbeteren”.

Cyprus? Horen wij dat goed? Cyprus is een bijzonder ‘vuil’ belastingparadijs, ondermeer betrokken in het witwassen van Egyptisch geld van het vorige regime, en ook van vuil geld uit de vroegere Sovjet Unie. Wij wensen Semeta veel chance met zijn poging om Cyprus tot medewerking te overhalen.

Semeta voegde er aan toe dat de Griekse problemen van kapitaalvlucht en belastingsontwijking de nood aan samenwerking rond die maatregelen sterk naar voor brengen: “Rekening houdend met de Griekse situatie denk ik dat die twee lidstaten vooruitgang in die zaken niet mogen blijven blokkeren”.

Absoluut! Om het met de woorden van de eerdere Griekse eerste minister Papandreou te zeggen, die de gegevens vermeldt van Tax Justice Network over 21 duizend miljard euro dat in belastingsparadijzen is weggestopt: “Ik weet het, en Griekenland lijdt eronder. Had men alleen maar die toestand aangepakt, dan zou Griekenland allicht nooit een financiële injectie nodig gehad hebben. Europa, de G8, de G20 en het bankwezen hebben echter nooit iets ondernomen om dat te veranderen, ondanks mijn pleidooi als eerste minister, ondanks het engagement aangegaan door onze ministerraad met betrekking tot de besluiten van de G20”.

Er is nog een lange weg af te leggen. Laat ons de leiders van Oostenrijk en Luxemburg uitroepen tot wat zij zijn: verdedigers van een misdadige praktijk en van geheim privilege, daarenboven vijanden van een Europese democratie. Laat ons daarbij natuurlijk ook niet hun ‘partners in crime’, zoals Liechtenstein, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, vergeten.