Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 07/2012 - 01/2013    Het Duitse model
| thema: globalisering , tobintaks & FTT  |

Het Duitse model

> Eric Goeman - gepubliceerd op 24 januari 2013

En als we onze ouderlingen eens delokaliseerden? (will you still need me when I’m sixty four?) In een rusthuis in Duitsland verblijven is duur (net zoals in België). Tussen 2900 en 3400 euro per maand. Zo’n 400.000 Duitse gepensioneerden zijn niet meer in staat om een dergelijk hoog bedrag te betalen. De oplossing (een neoliberale uiteraard)? Een totaal nieuwe migratie van West naar Oost, niet van bedrijven, maar van bejaarden.

Verhuizen naar rusthuizen in Oost-Europa. Meer dan 10.000 Duitsers zijn nu al woonachtig in Hongarije, Tsjechië of Slowakije, zo onthult een onderzoek van de Britse krant The Guardian. Ook Thailand, zelfs de Filippijnen heten meer en meer de Duitse gepensioneerden welkom. Dezelfde principes gelden hier als voor de verhuizing van bedrijven:, de "kost van de arbeid” is lager, het bouwen en het onderhoud van gebouwen, operationele kosten (wasserij, catering ...). Samengevat: bejaardentehuizen zijn er ‘competitiever’, de ouden van dagen kosten er minder.

"Deportatie onmenselijk"
Duitse verenigingen spreken over "een onmenselijke deportatie". Sommige van deze gepensioneerden zoeken ‘uit zichzelf’ deze toegang tot goedkopere gezondheidszorg, anderen ‘moeten’ deze delokalisatie gedwongen ondergaan. Vooral die ouderen met degeneratieve ziekten zijn zich meestal niet bewust van deze verhuis. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor hun gezondheid. “In het bijzonder mensen met dementie kunnen zich moeilijk bewegen in een volstrekt vreemde cultuur, met een totaal andere taal, omdat ze leven in een wereld die alleen nog bestaat uit herinneringen aan het verleden", zegt Sabine Jansen, voorzitter van de Alzheimer Society of Duitsland.
Jarenlang werkte de senioren sector in Duitsland redelijk goed, dankzij het massale gebruik van ongeschoolde arbeiders uit het Oosten, uiteraard minder betaald. Een oplossing die nu zijn grenzen heeft bereikt in een land dat een van de snelst vergrijzende bevolkingen binnen de EU heeft. Duitsland zal zo’n 4,7 miljoen bejaarde personen ten laste hebben in 2050. Het aantal gepensioneerden dat het verblijf in een rusthuis niet kan betalen stijgt met 5% per jaar.
Europese wetgeving verbiedt momenteel verzekeringsmaatschappijen om rechtstreeks contracten af te sluiten met rusthuizen buiten Europa. Maar geconfronteerd met deze situatie, kan de wetgeving worden aangepast. Zullen morgen, alle Europese gepensioneerden, zorgbehoevenden of zieken gedwongen worden om hun oude dag in Griekenland of Portugal door te brengen? Je kan het altijd als een reisje beschouwen, een zonnig toemaatje op de oude dag, maar deze “gedwongen” uitwas van het neoliberale sociale beleid, waarbij ook de zorg geperst wordt in een bedrijfsmodel dat competitief en concurrerend en winstgevend moet zijn, is een schande op het Europese Sociale Model. Indien we niet op tijd ingrijpen wordt het Duitse model leidinggevend. Redenen te meer om zo vlug mogelijk over te gaan tot de invoering van een Robin Hood Taks en via vermogensbelastingen de rijken de laten bijdragen aan de toekomst van de verzorgingsstaat.