Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > 07/2012 - 01/2013    Griekenland’s lijst van belastingontduiking : een vergeten detail
| thema: economie , fiscaliteit  |

Griekenland’s lijst van belastingontduiking : een vergeten detail

> Eric Goeman - gepubliceerd op 29 januari 2013

We zijn verheugd dat een Griekse journalist, die voor de rechtbank werd gedaagd voor het publiceren van een lijst van meer dan 2000 Grieken met bezittingen op Zwitserse bankrekeningen werd vrijgesproken. Laten we eerst en vooral duidelijk zijn: indien een journalist dit moet publiceren dan betekent dit gewoon dat de politieke overheid haar werk niet doet. Geheime lijsten zijn er om iets te verbergen. Iets wat men niet wil delen met de Griekse modale belastingbetaler: vermogen.

Er valt hier veel over te zeggen, maar toch was er iets dat we te midden van het geroep niet hadden opgemerkt. Laten we beginnen met een verhaal van CNN dat zegt: “Het is niet illegaal om een Zwitserse bankrekening te bezitten en er is geen bewijs dat er iemand de wet overtrad.”

Dat is wat men een standaard journalistieke ’balancing’ verklaring noemt, onder andere bedoeld om advocaten te sussen.
Maar met feiten kunnen we aantonen dat dit niet waar is. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de meeste mensen op deze lijst (we hebben geen enkele reden om te denken dat deze niet authentiek is ) wèl de wet overtreden hebben .

Hoe weten we dat dan?
Wel , laten we ons wenden tot officiële Zwitserse gegevens voor het jaar 2009 waar de lijst in kwestie naar verwijst.
Het vertelt u precies hoeveel Griekse belastingbetalers met activa in Zwitserse banken ervoor opteerden om dat inkomen aan te geven onder de Europese spaarrichtlijn, een (zeer lekkende) transparantie-regeling die 42 Europese en andere rechtsgebieden, waaronder Zwitserland zelf, maar ook België , effectief dekt.

Hoeveel Grieken gaven dat inkomen aan ?

Het totaal van 70.

Als er dus meer dan 2000 op die lijst voorkomen, dan geeft de overgrote meerderheid dat inkomen nièt aan. En we kunnen het ons bijna niet voorstellen dat iemand , die er niet voor koos om op grond van deze regeling zijn Zwitsers inkomen aan te geven, dat in zijn thuisland toch spontaan zou doen. Had u iets anders gedacht?