Beginpagina    Persberichten    Attac Vlaanderen    Transatlantisch akkoord: weer een stap verder weg van het politieke democratische proces
| auteurs: Persbericht  | | thema: economie , europa  |

> 17/06/2013 Persbericht Attac Vlaanderen - gepubliceerd op 23 juni 2013

De Europese ministers van handel hebben de Europese Commissie gemandateerd om met de Verenigde Staten te onderhandelen over een partenariaat m.b.t. het vrije verkeer van goederen, diensten en kapitaal, diensten in functie van het kapitaal en vooral het afschaffen van de normen en reglementeringen die handel en bedrijfsinvesteringen zouden kunnen belemmeren. Alleen Frankrijk heeft het beginsel van de culturele uitzondering naar voor geschoven dat momenteel uit de onderhandelingen uitgesloten is, waardoor het dossier nog kan heropend worden.

De regeringen hebben aanvaard te onderhandelen over hun landbouw- en voedselkeuzes, openbare diensten, sociale rechten, financiële normen, energie - en klimaatkeuzes. Ze hebben aanvaard te verzaken aan de politieke mogelijkheid op democratische wijze normen en reglementen uit te werken maar dit te transfereren naar bedrijven en ad hoc rechtbanken die zullen moeten oordelen over de betwistingen tussen bedrijven, staten en territoriale entiteiten. Waar blijft het verzet vanuit de Belgische politiek?

Zoals we eerder reeds het verzet probeerden te organiseren naar aanleiding van het Multilateraal Akkoord over de investeringen en naar aanleiding van de ACTA, weigeren we ons ook nu in dergelijk proces in te schrijven en roepen wij op tot een zeer brede mobilisatie van sociale bewegingen en politici. Wij willen dit duistere proces wereldkundig te maken en een halt toe roepen, want onze democratische mogelijkheden worden steeds verder uitgehold. Eerder al door de voorstellen via de Europese six-pack, ook wel Stabiliteitspact genoemd, waarbij zes maatregelen de nationale overheden dwingen in een strak monetair keurslijf. Maar ook de ingrepen van de Troïka, bestaande uit IMF, Europese Commissie en Europese Centrale Bank, o.a. in Griekenland, schakelt in het belang van de banken steeds meer de democratische preferenties van bevolkingen uit, waarbij niet geschroomd wordt om verkozen democratisch verkozen politici te vervangen door technocraten.
Deze anti-democratische ontwikkelingen hebben ook grote gevolgen op de sociale positie van de syndicale bewegingen in Europa en zetten de belangen van de werkende en werkloze mensen steeds meer buitenspel.

Natuurlijk moeten niet alle nationale staten opnieuw zoals vroeger los van elkaar oplossingen zitten zoeken en allemaal hun eigen weg gaan in verspreide slagorde, maar de Europese eenmaking en dus ook de handel, moet een proces van democratische besluitvorming van onderuit zijn en niet een economische staatsgreep in dienst van het vrije verkeer van goederen, diensten en kapitaal. Een Europees parlement met alle bevoegdheden een politieke democratie waardig ten dienste van de sociale ontwikkeling van de Europese volkeren.

Wij zullen dit proces van onderop proberen bevorderen samen met onze Europese en internationale netwerken en intussen elk economisch dictaat met zware sociale gevolgen blijven bestrijden.

Omdat een andere wereld mogelijk is, Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen Eric.goeman@attac.be vl.attac.be

« November 2017 »