Attac logo
Associatief netwerk voor een Taks op financiŽle Transacties
en voor het Aansterken van de Civiele maatschappij
Beginpagina    Persberichten    Attac Vlaanderen    Verjaardag van een gebroken belofte - 5 jaar na bankroet Lehman Brothers  
| auteurs: Persbericht  | | thema: financiŽle crisis , fiscaliteit  |
 

Verjaardag van een gebroken belofte - 5 jaar na bankroet Lehman Brothers

> 15/09/2013 Persbericht Attac Vlaanderen - gepubliceerd op 16 september 2013

Vijf jaar na het bankroet van Lehman Brothers en het begin van de ergste economische crisis sedert veel decennia heeft de EU haar beloften voor een sterke regulering van de financiŽle sector nog niet uitgevoerd. Nochtans is dit dringender dan ooit.


Lees verder...

Op 15 september is het de vijfde verjaardag van het meest spectaculaire faillissement van 2007/2008 - het einde van de investeringsbank Lehman Brothers als gevolg van de Amerikaanse vastgoedbubbel. De Europese regeringen reageerden daarop met sterke toezeggingen inzake hervorming in het bijzonder om verdere crises te verhinderen, zoals EU-commissievoorzitter Barroso het formuleerde. Vijf jaar later zijn de resultaten helemaal ontoereikend.

De financiŽle crisis leidde tot een verwoestende economische crisis in Europa. De werkloosheid in de EU bereikte de recordhoogte van bijna 26 miljoen - ongelooflijk 10,7 % - de werkloosheid onder de jongeren is nog veel dramatischer. Door het uitbreken van deze crisis in Europa werden pijnlijke besparingsmaatregelen in bijna alle Europese landen doorgevoerd, terwijl honderden miljarden voor de redding van de banken werden uitgegeven. De Europese burgers hebben een enorme prijs betaald. Nu hebben ze recht op efficiŽnte hervormingen die ons moeten behoeden voor een bijna ineenstuiken van het financieel systeem. Maar, ook na vijf jaar ’financiŽle hervormingen’ in de EU hebben we daarvan weinig of niets in handen.

Het is duidelijk: de Europese banken hebben nog steeds te weinig kapitaal. De Europese regulering betreffende banken staat toe dat banken zoals de Deutsche Bank of Barclays meer kredieten toekennen dan Lehman voor het bankroet. Het aantal gelijkaardige banken neemt toe en is zelfs hoger dan vijf jaar geleden. Slechts weinige ’risicovolle’ financiŽle producten werden verboden, zelfs niet eens de erg ingewikkelde “veilige” asset-backed security, ABS, die een belangrijke rol in de crisis speelden.

Een van de hoofdoorzaken hiervan is het enorme succes van de financiŽle lobbymachines. Die beÔnvloeding kost aan hen die beslissingsbevoegdheid hebben miljoenen en draagt bovendien, met succes, bij tot paniekzaaierij. Een regulering van de financiŽle sector zou de werkloosheid doen stijgen - maar tegenover de beschreven gevolgen van de financiŽle crisis is dit een volledig absurde redenering. De financiŽle wereld heeft verder onbeperkt een voorkeursbehandeling als het gaat om toegankelijkheid tot hen die beslissingsbevoegdheid hebben. Dit wordt zo goed als duidelijk in de debatten over nieuwe regels voor banken of analoge instellingen. De ’Alliance for Lobbying Transparency and Ethics Regulation in de EU (ALTER-EU) en vele andere hebben alweer duidelijk gemaakt hoe de directies van raadgevende instellingen binnen de EU-commissie en de raad door de vertegenwoordigers van de financiŽle wereld worden gedomineerd. Ook in de nieuw opgerichte groep voor het uitwerken van regels tegen ontduiking en bedrog op het gebied van belastingen hebben de vertegenwoordigers van die grote belastingkanselarijen de macht in handen en de internationale concerns met succes daarbij geadviseerd hoe hun belastingen te minimaliseren.
Alvorens het daarbij tot een werkelijke hervorming van de financiŽle sector kan komen zijn volgende maatregelen nodig:

• Een nieuwe democratische stimulans ter regulering van de financiŽle sector die de invloed van financiŽle lobbies in Brussel beperkt. Daarvoor zijn beradende organen nodig die niet door de financiŽle lobbies worden gedomineerd en een einde aan het ’draaideurprincipe’ maken, dus een einde aan de snelle en vaak optredende wijziging van vertegenwoordigers van de financiŽle wereld in regeringen en omgekeerd.
• Een onmiddellijk en structureel herbeginnen van de hervormingsplannen voor de financiŽle sector. Dit moet garanderen dat deze zo pijnlijke financiŽle en economische crisis tot een sterkere regulering en democratische controle van de financiŽle sector leidt. Dit alles moet aan de gemeenschap ten goede komen en niet omgekeerd. De nodige eerste stappen daarvoor zijn een efficiŽnte belasting op financiŽle transacties zonder uitzonderingen, meer voorschriften inzake het eigen kapitaal voor banken, de verdeling van ’too big to fail banken, de vermindering van en het indijken van de betekenis van de financiŽle sector en een einde van speculaties, bij voorbeeld op levensmiddelen en grondstoffen.
• EfficiŽnte maatregelen om belastingontduiking en bedrog te bestrijden. Volgens de EU-commissie zou dit 1.000 miljard euro per jaar opbrengen, meer dan de huidige Europese bezuinigingsmaatregelen.
• Maatregelen die de verantwoordelijken voor schandalen, bedrog van verbruikers, bedrog en criminele handelingen in de financiŽle sector persoonlijk verantwoordelijk stellen. Het is onaanvaardbaar dat bij voorbeeld in gevallen zoals in het Liborschandaal of bij de rol van HSBC bij het witwassen van geld banken een betaling uitvoeren terwijl de verantwoordelijken ongestraft blijven. Banken moeten nooit ’too big to jail’ zijn.

De laatste vijf jaren waren een reusachtige ontgoocheling. Voor de Europese burgers en sociale bewegingen is het duidelijk dat in de komende jaren een efficiŽnte regulering van de financiŽle sector nu eindelijk op de politieke agenda moet - ook op het verkiezingsprogramma van de Europese verkiezingen in 2014. Omdat een andere wereld mogelijk is,

Action from Ireland, Attac Vlaanderen, Attac Oostenrijk, Attac Frankrijk, Attac Duitsland, Attac Griekenland, Attac IJsland, Attac Noorwegen, Attac Polen, Attac Spanje, Attac Finland, Attac Ierland, Auditoria a Cidadada Divida Publica - IAC (Portugal), CADTM Europe, Citizen Debt Audit Platform (Spanje), CNE-CSC Belgium, Corporate Europe Observatory, Ecologistas en Acciůn (Spanje), European Anti-Poverty Network, European Federation of Public Services Unions (EPSU), FairFin (BelgiŽ), Fondazione Culturale Responsabilitŗ Etica (ItaliŽ), Food & Water Europe, Friends of the Earth Flanders and Brussels, Friends of the Earth Ireland , Jubilee Debt Campaign (UK), Kairos Europe, Les Amis de la Terre (F), Lost in Europe, Tax Justice Network, Transform Italia, Transnational Institute, Veblen Institute for Economic Reforms (Finland), War on Want (UK), World Development Movement (UK), World Economy, Ecology & Development - Weed (Duitsland), Zukunftskonvent

I De nieuwe internationale bankregels (Basel III) voorzien bovengrenzen op het gebied van schulden van een bank (leverage ratio). Die grens ligt bij zo’n 3%. Dat is minder dan bij Lehman Brothers voor het bankroet. De EU-beschikkingen zijn nog lakser, er is nog steeds geen leverage ratio vastgesteld. Ii Voor de statistiek van de BIZ zie: http://business.time.com/2013/03/27/wij derivatives-may-be-the-biggest-risk-for-the-global-economy/


Spip-redacteur:   jurgen
 

Reageer op dit artikel

 
In- & Uitschrijven
Zand in de machine




Attac persberichten




Kalender
« Oktober 2017 »
M D W D V Z Z
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
 
Trefwoorden
 
 Attac Vlaanderen  |  Statistieken  |  Privé-ruimte  |  Alle rubrieken  |  Alle documenten

Verwittiging - De gepubliceerde documenten weerspiegelen, tenzij anders vermeld, niet noodzakelijk het standpunt van Attac Vlaanderen. Zij zijn de standpunten van hun auteur(s) en eventueel van werkgroepen of andere organisaties. Dat de documenten hier gepubliceerd worden is omdat wij willen meegenieten van beschikbare ideeën en expertises om samen onze toekomst te heroveren en aan die andere mogelijke wereld te werken.

Logo Creative Commons
Alle teksten van deze site mogen gebruikt en gecopiëerd worden onder de voorwaarden van toepassing van de Creative Commons Licentie.