Beginpagina Kalender Open Climaxi weekend: Steenkoolgas? Laat maar zitten!
| thema: duurzame ontwikkeling  |

Open Climaxi weekend: Steenkoolgas? Laat maar zitten!

Van vrijdag 18 tot zondag 20 oktober in Genk

> Climaxi - gepubliceerd op 29 september 2013
Datum van de activiteit :  van vrijdag 18 oktober 2013 - 23H52 tot zondag 20 oktober 2013 - 00H52
Plaats van de activiteit : Genk

Climaxi voert campagne tegen steenkoolgas. Steenkoolgas is een fossiele brandstof, met nefaste gevolgen voor het klimaat. De ontginning van het gas brengt bovendien water-, lucht- en bodemvervuiling met zich mee en al die hinder en vervuiling staan haaks op de groene troeven van Limburg. En voor de jobs hoef je het ook al niet te doen... Het wordt hoog tijd om volop in te zetten op hernieuwbare energie en duurzame jobs.

Genk ligt midden in het gebied waar men wil gaan boren naar steenkoolgas. Voldoende reden om er een weekend neer te strijken en wel op de internationale actiedag tegen steenkool- en schaliegas. Iedereen is welkom tijdens dit open Climaxi-weekend. Je kan er terecht voor meer info over onze campagne, voor een sensibiliseringsactie in de straten van Genk, maar ook voor een bezoek aan een oude mijnsite, met verhalen uit de oude doos over de mijnwerkersstrijd in de regio. Daarnaast maken we ook tijd vrij om elkaar te leren kennen, een glas te drinken en een feestje te bouwen.

We verblijven in Jeugdherberg De Roerdomp, Boekrakelaan 30, 3600 Bokrijk (Genk). Je kan er op vrijdagavond 18 oktober terecht vanaf 18.30u. Er stopt een trein in Bokrijk en van daar kan je ofwel wandelen naar de jeugdherberg, dwars door het domein van Bokrijk ofwel ons een seintje geven, dan halen we je op.

Voor het ganse weekend (van vrijdagavond tot zondagmiddag, overnachting en maaltijden inbegrepen) betaal je 60 euro. Studenten en kleine inkomens nemen deel voor 40 euro. Inschrijven is noodzakelijk: stuur een mailtje met je naam, adres, mailadres en telefoonnummer naar info[at]climaxi.be en stort het vereiste bedrag op de rekening BE40 0016 3236 1163 van Climaxi vzw met vermelding van ‘weekend steenkoolgas’.

Neem deel aan dit Climaxi-weekend en hou Limburg gasvrij!

Programma:

Vrijdag 18 oktober:

Aankomst vanaf 18.30u - soep & brood - welkom

Zaterdag 19 oktober:

Voormiddag: 3 parallelle workshops:

1. Wat is er mis met steenkool- en schaliegas (campagne-update)?

2. De mythe van de groene economie: welke alternatieven?

3. Toekomstige mobilisaties: rond de Europese top van Brussel (19-20 december 2013); naar de klimaattop van Parijs (2015)

Namiddag Actievoeren in de straten van Genk (international day against fracking)

’s Avonds Live concert: BoyShouting

Zondag 20 oktober:

Sessie over de geschiedenis van de mijnwerkersstrijd, met Roger "Pippo" Saeys, vroegere stakingsleider.

Einde voorzien zondagmiddag

Kinderopvang wordt voorzien: Jeugdherberg De Roerdomp bevindt zich vlakbij het domein van Bokrijk, in een groene omgeving. Kinderen kunnen zich uitleven in de bossen van Bokrijk of kunnen gratis een bezoekje brengen aan de grote speeltuin op het domein.

Te bezoeken: Voor meer info