Beginpagina    Persberichten    Andere organisaties    Meer doden op de bouwwerven dan spelers op het veld?
| thema: azië , vakbonden  |

Meer doden op de bouwwerven dan spelers op het veld?

Wereldbeker 2022:

> Persbericht 7/10/2013 - gepubliceerd op 14 oktober 2013

Qatar komt zijn verbintenissen inzake fundamentele rechten niet na. Duizenden werknemers worden als slaven tewerkgesteld op de bouwwerven van de toekomstige stadions van de wereldbeker voetbal in 2022. De Coalitie Waardig Werk (Belgische vakbonden en ngo’s) heeft de onmenselijke arbeidsomstandigheden in Qatar aangeklaagd door vandaag, maandag 7 oktober – Werelddag Waardig Werk – een symbolische voetbalwedstrijd te spelen voor het Koning Boudewijnstadion.

Tijdens de ontmoeting met de voetbalbond die hierop volgde, nam bondsvoorzitter François De Keersmaecker het engagement op om het probleem aan te kaarten bij de FIFA (d.m.v. een brief). De T-shirts met de slogan ‘Don’t play with the workers’, waarmee de Coalitie Waardig Werk vandaag speelde, worden ondertekend door de Rode Duivels en de beloften.

De Coalitie Waardig Werk stelt zich ernstige vragen bij de keuze van de FIFA voor Qatar en richt haar noodkreet tot de Rode Duivels, de supporters, de regering en de Belgische ondernemingen, in Qatar werkzaam. Aan de Rode Duivels die ons land vertegenwoordigen en de waarden ervan belichamen vragen de organisaties om samen met de Belgische Voetbalbond een duidelijke boodschap aan de FIFA te sturen: Qatar moet de fundamentele rechten van de werknemers eerbiedigen, zoniet moet de FIFA een nieuwe stemming organiseren en de wereldbeker 2022 aan een ander land toewijzen.

Aan de supporters vragen zij de wereldwijde petitie www.rerunthevote.org te ondertekenen en dit nog vóór de wedstrijden tegen Kroatië en Wales. Aan de Belgische regering vragen zij om er bij de Belgische investeerders in Qatar en bij de Qatarese regering op aan te dringen dat zij het verdrag ter bevordering van de fundamentele arbeidsrechten (waaronder de afschaffing van dwangarbeid) naleven. Indien dit niets opbrengt, eist de Coalitie een nog krachtiger signaal ten voordele van de werknemersrechten.

Aan de Belgische investeerders in Qatar (meer bepaald de bedrijven die voor tientallen miljoenen dollar contracten in de wacht sleepten) vragen zij de garantie dat zij dergelijke slavenpraktijken bannen van de werven waarop hun werknemers tewerkgesteld worden.

Ter herinnering: 1,2 miljoen gastarbeiders in de bouw verdienen 142 euro per maand. Dit steekt schril af tegen de 5.185 euro per maand die 250.000 Qatarezen gemiddeld verdienen. De gastarbeiders zitten opgesloten in afgelegen kampen, hebben geen toegang tot winkels of andere openbare plaatsen. Van 86% van deze werknemers houdt de werkgever het paspoort in en zonder zijn goedkeuring kunnen ze niet van werk veranderen. Als ze vertrekken – omwille van misbruiken bijv. – riskeren ze opgesloten of gedeporteerd te worden.

Contact: • Gina Heyrman, ABVV, 0470 81 04 93 • David Vanbellinghen, ACV, 0477 37 88 17 • Dirk Mertens, ACLVB, 0476 22 16 19 • Bart Demedts, 11.11.11, 0497 43 28 42

« November 2017 »