Beginpagina    Persberichten    FAN    Tax Justice Network en ondoorzichtigheidindex FSI 2013: België is transparanter geworden, maar blijft wel een fiscaal paradijs…
| thema: fiscale criminaliteit  |

> FAN persbericht Tax Justice Network en ondoorzichtigheidindex FSI 2013: België is transparanter geworden, maar blijft wel een fiscaal paradijs… - gepubliceerd op 22 november 2013

Deze week lanceerde Tax Justice Network (TJN) de editie 2013 van zijn financiële ondoorzichtigheidindex (Financial Secrecy Index).

Deze index, die uniek is in de wereld, stoelt op de combinatie van een ondoorzichtigheidindex (geheimhoudingsindex) met het financiële gewicht van de onderzochte landen. Zo ontstaat een klassement van territoria die op actieve en agressieve wijze de ondoorzichtigheid organiseren van de wereldfinanciën.

België is financieel minder ondoorzichtig dan enkele jaren geleden en neigt naar een automatische uitwisseling van informatie. Nochtans blijft dit land een «fiscaal paradijs», dank zij zijn speciale fiscale schikkingen die het gefortuneerde personen en multinationale ondernemingen biedt.

Zo is er bij voorbeeld geen taxatie van de financiële meerwaarden, geen vermogensbelasting en voor zijn residenten bestaat het bankgeheim nog steeds. België mag beschouwd worden als een fiscaal doorgeefluik naar Luxemburg of Nederland: één vijfde van de top honderd van de multinationals zou België gebruiken met fiscale bedoelingen («L’Echo» van 5/02/2013).

Het model van fiscaal paradijs «op zijn Belgisch» wil de hoofdkwartieren van elders gevestigde multinationals aantrekken. Het fiscale regime van de multinationale ondernemingen stoelt op een brede waaier van niet dubbele taxatieverdragen, op zeer zwakke belastingen op meerwaarden en op een vrijstelling van 95% op de dividenden die door de dochterbedrijven van in België geregistreerde holdings terug naar dit land gestuurd worden. Een Belgische holdingmaatschappij die dividenden ontvangt van de inkomsten van een niet-Europees filiaal, ziet zijn inkomen vrijgesteld a rato van 95%. De resterende 5% is onderworpen aan de Belgische vennootschapsbelasting die theoretisch 33,99% bedraagt.

In 2006 heeft België een systeem van (aftrekbare) notionele intresten ingevoerd. Het laat toe winsten te versassen (via betaling van intresten) uit landen met hoge fiscaliteit. Kortom, de in België gevestigde bank, die deel uitmaakt van het systeem, geeft leningen aan elders gevestigde filialen van de multinational, en krijgt in ruil intrestbetalingen die in België zeer laag belast worden . Talrijke multinationals, zoals BP, Statoil, Arcelor Mittal en Exxon Mobil hebben miljarden geplaatst in Belgische holdingmaatschappijen om van dit systeem van notionele interesten te kunnen genieten. Op bepaald ogenblik had ArcelorMittal op die manier 45 miljard euro gekapitaliseerd in een Belgisch bedrijf.

Die fiscale tegemoetkomingen hebben ertoe bijgedragen dat het bedrag aan directe buitenlandse investeringen (FDI – Foreign Direct Investment) gelijk is aan nagenoeg twee maal het bruto binnenlands product van België, tegenover een gemiddelde van 30 à 40% in de OESO. In juli 2013 werd er een lichte fiscale correctie doorgevoerd in België waardoor de multinationals een minimumbelasting betalen van 5,15 % !

In België ontsnappen gefortuneerde personen nog altijd aan de belastingen.

Zo

Is er nog steeds geen volledige opheffing van het bankgeheim Is er nog steeds geen vermogenskadaster roerende goederen waardoor de vermogens niet gekend zijn

is er geen vermogensbelasting ; laat het systeem van bevrijdende roerende voorheffing toe te ontsnappen aan de progressiviteit van de belastingen;
kan men de belasting op meerwaarden ontwijken en aan de successie- en schenkingsrechten ontsnappen;
zijn sommige verzekeringsproducten niet belast;
bestaan er fiscale faciliteiten wanneer een zelfstandige een vennootschap opricht of bij verhuis naar het buitenland van de leden van een internationale groep.

Dit trekt met succes onder meer gefortuneerde Fransen die aan de Franse fiscus willen ontsnappen, maar ook heel wat Nederlanders die geen vermogenswinstbelasting willen betalen in Nederland.

Voor meer info:

www.financialsecrecyindex.com of www.taxjustice.net

Met dank aan RJF (Réseau pour la Justice Fiscale) en François Gobbe (Tax Justice Network)

Omdat een rechtvaardige fiscaliteit moet

Eric Goeman, coördinator FAN

Te bezoeken: Full list

Eric.goeman@skynet.be

Voor meer informatie over de campagne “Laat het grote geld niet ontsnappen!": www.hetgrotegeld.be

De leden van FAN (Financieel Actie Netwerk) zijn: ABVV, ACLVB, ACV, ATTAC-VLAANDEREN, BBL, FAIRFIN, KWB, LBC-NVK, LEF, MASEREELFONDS, OXFAM-SOLIDARITEIT en 11.11.11.

« Mei 2017 »