Beginpagina    Actueel !    Actie    MARS VAN DE AFGHANEN NAAR REBELLENSTAD GENT
| thema: migratie  |

MARS VAN DE AFGHANEN NAAR REBELLENSTAD GENT

Op zaterdag 11 januari vertrekt een mars , vanuit Brussel naar de rebellenstad Gent.

> Eric Goeman - gepubliceerd op 12 januari 2014

Deze mars beantwoordt ook de oproep van Monseigneur Léonard, in zijn kerstgesprek op VTM, van 25 december. ’ Ik wil wel mee stappen, naar Vlaanderen’ zo was zijn uitspraak. Hij zal dan ook aanwezig zijn bij de start van de mars, zaterdag om 7u30 aan de begijnhofkerk in Brussel. Hij zal ook op het slotevenement zijn, in Gent, zaal Vooruit op maandag 13 januari omstreeks 17u.

De optocht loopt eerst en vooral naar Merchtem, waar burgemeester de Block en familie ( Maggie De Block) zich zorgen maakt over de veiligheid van de bevolking van hun gemeente. Echter geen nood, de Afghaanse vluchtelingen zullen er met koekjes en bloemen de bevolking van Merchtem uitnodigen met hen kennis te maken.

Een groep van inwoners van Merchtem bereiden de doortocht voor. Wij zijn in Merchtem tussen 12u en 14u. De mars gaat verder naar de abdij van Affligem. In het jeugdheem van de abdij wordt er samen gekookt, gegeten, geslapen... Kortom een welverdiende nachtrust Op zondag trekken we naar Aalst. Ook daar organiseren zich tal van groeperingen om de afgaanse vluchtelingen met open armen te ontvangen. De groep wordt opgevangen in de zaal ’Nieuwbeek’, in de Nieuwbeekstraat tussen 11u en 13u.
De tocht gaat dan verder naar Wetteren, een fair trade gemeente, waar opnieuw heel wat organisaties rond ’vluchtelingenwerk Wetteren’ een zeer sympathiek verblijf voorbereiden. We worden er ontvangen in de gemeentelijke feestzaal in Overschelde. Ook daar wordt overnacht in de zaal verkregen van de gemeente.
Op maandagmorgen vertrekken we naar Gent, naar het Keizerspark. Een ontvangstcomitee zorgt voor het onthaal, een collectieve maaltijd, tegen 14u – 15u, om dan samen naar een climax evenement te gaan, in de zaal Vooruit, in Gent. Reeds talrijke personaliteiten, artiesten, politici hebben toegezegd een opmerkelijk slotmoment te maken aan de optocht. Het wordt het hoogtepunt van de mars. Dit gaat door tussen 17u en 18u30. Tijdens gans het verloop van de mars zijn honderden mensen in Vlaanderen zich aan het organiseren. De hartelijkheid en de sympathie voor de eisen van de afghaanse vluchtelingen groeien van dag tot dag. Het is een opmerkelijk feit, dat absoluut in de kijker moet worden gezet.
De centrale eis van de Afghanen is en blijft : moratorium op elke uitwijzing naar Afghanistan, een wettelijk statuut voor de Afghaanse vluchtelingen met recht op verblijf op Belgisch grondgebied.

« Juni 2017 »