Beginpagina    Actueel !    Actie    Oproep Attac Vlaanderen
| thema: europa , internationale handel  |

Oproep Attac Vlaanderen

> Eric Goeman - gepubliceerd op 12 maart 2014

Stop de Transatlantische akkoorden!

Stop de aanval tegen de democratie, tegen de sociale bescherming en tegen de milieumaatregelen.

Donderdag 13 maart 2014 - 10u, Brussel Samenkomst op de hoek van de Wetstraat en de Karel De Grote laan voor de DG Handel, waar er speeches gehouden zullen worden en de Europese Commissaris voor Handel Karel De Gucht gevraagd zal worden om het gesprek aan te gaan met Europese burgers. Voeg u bij ons.

Het evenement wordt georganiseerd door D19-20, Alter Summit, Blockupy Europe, S2B Network en ATTAC TTIP

Tussen 10 en 14 maart 2014 gaat een nieuwe ronde door van onderhandelingen tussen de EU en de Verenigde Staten rond partnerschapsovereenkomsten inzake handel en investeringen. Deze overeenkomsten worden voorgesteld als een oplossing voor de huidige economische crisis, die waarbij besparingen in de openbare diensten wordt gebruikt om de dwaasheden en de waanzin van de financiële sector te betalen. Zelfs de Europese Commissie erkent dat de groei van het BBP ( 0,05 % ) en creatie van de werkgelegenheid verwaarloosbaar zal zijn .

In plaats van mensen te helpen, betekenen deze overeenkomsten een regelrechte aanval tegen sociale, ecologische en economische normen.

Het zijn in de eerste plaats de belangen van het bedrijfsleven die worden beschermd, door bijvoorbeeld Business Europe en de Kamer van Koophandel van de Verenigde Staten door middel van deregulering en privatisering.
Wat op het spel staat is te explosief om een publiek debat over te houden; de onderhandelingen worden dan ook achter gesloten deuren gevoerd, tussen de overheid en vertegenwoordigers van grote kapitalistische belangen. .

De burgers komen slechts via lekken te weten wat daar wordt uitgebroed. Het gaat bijvoorbeeld over rechtsgebieden waarin het bedrijven wordt toegestaan om overheden voor de rechtbank te dagen, telkens als hun recht om winst te maken wordt aangetast. Het gaat ook om een nieuwe instantie die private belangen laat beslissen over toekomstige regelgeving, en dat in plaats van de verkozen parlementen .

Wij, de burgers van Europa en Noord-Amerika - boeren, vakbondsleden, leden van sociale bewegingen, activisten, kunstenaars, milieuactivisten, werklozen – wijzen deze aanval tegen de transnationale solidariteit af en roepen de Europese Commissie en Europees Commissaris Karel De Gucht op om ons te volgen: Geen transatlantische overeenkomsten ! Geen machtsgreep door particuliere belangen !

Omdat een andere wereld moet,

Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen

Eric.goeman@attac.be