Beginpagina    Diogenes van Gent    Thuiswerken en thuispesten dankzij het internet.
| auteurs: Diogenes  | | thema: arbeid , vakbonden  |

Thuiswerken en thuispesten dankzij het internet.

> Diogenes van Gent - gepubliceerd op 26 maart 2014

De bewonderaars van de zogenaamde kennisekonomie vinden het fantastisch dat veel mensen geen tijd meer hoeven te verliezen door zich naar hun werk te begeven, daar ze dankzij het internet thuis kunnen werken.

Ik ben blij dat ik met pensioen ben, zodat ik niet meer onder druk kan gezet worden om thuis te werken, want thuiswerken is een modern middel van de kapitalisten om mensen uit te buiten en ze weerloos te maken tegen uitbuiting.
JPEG

Er is harde strijd nodig geweest om een beperking van het aantal arbeidsuren te bekomen. Als werknemers samen in het bedrijf werken, is het gemakkelijk om vast te stellen of ze gedwongen worden meer te werken dan voorzien door de wet en de CAO. Bij thuiswerk ligt dat heel anders. Hoeveel uren iemand thuis presteert, is moeilijk vast te stellen, ook al omdat de werknemer niet op vastgestelde uren hoeft te werken.

Zodra voldoende werknemers ermee ingestemd hebben om thuis te werken, zullen steeds meer werkgevers eisen dat elke dag een bepaalde hoeveelheid werk verricht wordt, ongeacht hoeveel uren de werknemer daarvoor nodig heeft. In een tijd met veel werkloosheid zal de werknemer dan de keuze hebben tussen het aanvaarden van die eis van de werkgever of ontslagen worden.

Thuiswerken brengt onvermijdelijk mee dat de werkgever met de werknemer kontakt moet opnemen via een van de moderne kommunikatiemiddelen en gezien er geen vaste werkuren meer zijn, kan dat op om ’t even welk ogenblik gebeuren. Aldus moet de werknemer altijd ter beschikking staan van de werkgever, ook wanneer hij niet thuis is, want daarvoor heeft hij immers een gsm.

Aanvankelijk zal het natuurlijk zo een vaart niet lopen. Het zal met thuiswerken gaan zoals met de afbraak van de sociale zekerheid, die reeds op het einde van de vorige eeuw is ingezet met schijnbaar kleine ingrepen. Sindsdien is het altijd maar erger geworden.

Voor wie moederziel alleen thuis werkt, is het moeilijk om met kollega’s van gedachte te wisselen over wantoestanden. De meeste kollega’s kent hij niet eens. Ook kontakt met een vakbond is niet zo gemakkelijk en voor een delegee is het zo goed als uitgesloten om nieuwe werknemers aan te sporen om lid te worden van zijn vakbond.

Het is geen toeval dat de bereidheid om deel te nemen aan vakbondsakties groter is in grote bedrijven dan in kleine. Hoe groter het aantal werknemers, hoe sterker ze staan tegenover de werkgever. Voor een thuiswerker is het net alsof hij in een bedrijf werkt, waarin hij de enige werknemer is: hij staat alleen tegenover zijn werkgever.

Daarbij komt nog dat de mens als sociaal wezen behoefte heeft aan kontakten met andere mensen en dat zijn niet alleen de leden van het eigen gezin, maar ook bijvoorbeeld de kollega’s op het werk. Door het thuiswerk vallen die kontakten volledig weg of worden ze beperkt tot korte teksten op een scherm.

Een andere toepassing van het internet is het thuispesten. Pesten heeft altijd bestaan, maar voor het ontstaan van de zogenaamde kennis- en informatiemaatschappij waren de slachtoffers ’s avonds en tijdens de weekends en de vakantie buiten het bereik van wie hen op school of op het werk pestte. Daarom is het internet een grote vooruitgang voor de pesters, daar het thuispesten mogelijk gemaakt heeft.

De kwalijke gevolgen van thuiswerken en thuispesten zijn niet de schuld van het internet. Met het internet is het immers zoals met alle produkten: het kan aangewend worden ten goede en ten kwade. Het internet kan zeer nuttig ingezet worden in de strijd voor een betere samenleving, maar het kan ook gebruikt worden om de mensen beter te kunnen uitbuiten en vernederen.

De reden waarom er zoveel verkeerd loopt met het internet, is dat het in het belang van de kapitalisten van de zogenaamde kennisekonomie sinds zijn ontstaan voorgesteld wordt als een nieuw mirakel, dat het geluk van de mensen gevoelig zal verhogen. Geraffineerde reklametechnieken hebben een kollektieve waanzin doen ontstaan, waardoor de meerderheid van de internetgebruikers niet de minste voorzichtigheid aan de dag legt ten opzichte van de risiko’s van het gebruik van het internet.

De gevolgen van het thuispesten zijn intussen gekend. Dat het thuiswerken een nieuwe stap is in de afbraak van de veroverde sociale rechten, zal wel duidelijk worden, wanneer het te laat is, zoals al gebeurd is met zoveel andere schijnbare voordelen van het internetmirakel.

« November 2017 »