Beginpagina    Actueel !    Actie    Wij steunen het Koerdisch volksverzet in Kobanî tegen de terreur van ISIS
| thema: midden-oosten , oorlog en vrede  |

Wij steunen het Koerdisch volksverzet in Kobanî tegen de terreur van ISIS

Steunoproep

> Eric Goeman - gepubliceerd op 25 oktober 2014

De opeenvolgende oorlogsinterventies van de VS, de gewapende diplomatie van de grootmachten en hun plaatselijke dictatoriale bondgenoten hebben het Midden-Oosten ondergedompeld in een oceaan van geweld, miserie en toenemende haat. Allerlei godsdienstige terreurbewegingen hebben zich in dergelijke verziekte omgeving kunnen ontwikkelen.

Wij ondersteunen de oproep om het Koerdisch volksverzet voedsel, medicijnen en wapens te leveren. Wij steunen hun eis om de grens met Turkije te openen zodat Koerdische volksmilities versterking kunnen krijgen

Wij stellen dat er geen oplossing voor het oorlogsgeweld bestaat zonder alle bevolkingsgroepen in hun veelzijdigheid te betrekken bij de uitwerking van een globaal vredesplan waarbij zowel het Koerdische als het Palestijnse nationale vraagstuk eindelijk een oplossing vinden.

Het zwaartepunt van het Koerdisch volksverzet tegen de fascisten van de ‘Islamitische Staat’ situeert zich in Rojava, een regio die sinds 2012 een democratisch zelfbestuur kent dat meertalig, multiconfessioneel, multi-ethnisch en politiek pluralistisch is. In Rojava opteert men voor volwaardige democratisering van de samenleving en wenst men alle discriminaties op basis van geloof, taal, etnische afkomst of geslacht resoluut de rug toe te keren keert opdat sociale rechtvaardigheid en een evenwichtige ecologische ontwikkeling mogelijk zou worden.

Het is belangrijk te benadrukken dat dergelijke inclusieve democratisering niet enkel voor het Midden-Oosten van belang is maar ook Europa aangaat. Niet alleen wordt het Europees continent bewoond door talrijke lotsgenoten van hetgeen zich in het Midden-Oosten afspeelt maar de uitdagingen waarvoor wij staan zijn gelijkaardig. Ook wij dienen samen, wars van alles wat ons kan verdelen, de eenheid te smeden die jong en oud, werkend en werkloos, man en vrouw weet te verbinden in een gemeenschappelijke strijd voor een rechtvaardige samenleving met een duurzame economie, tegen een besparingsbeleid dat de belangen van het financieel kapitaal bedient en bevolkingsroepen tegen elkaar opzet.

Ondergetekende verklaren alle middelen aan te wenden in deze strijd en samen, op basis van wederzijds overleg, te bepalen welke acties ondernomen zullen worden.

« November 2017 »