Beginpagina    Zand in de Machine    Zidm > 01/2015 - 07/2017    De Griekse kiezers kunnen een hoopvolle uitkomst bieden voor Europa.
| thema: europa  |

De Griekse kiezers kunnen een hoopvolle uitkomst bieden voor Europa.

> Eric Goeman - gepubliceerd op 15 januari 2015

De Griekse verkiezingen van 25 januari kunnen leiden tot het einde van de onmenselijk harde bezuinigingsmaatregelen in de Europese Unie. Die bezuinigingspolitiek van de EU-regeringen bedreigt de levensomstandigheden van miljoenen, breekt de economie af en is anti-democratisch.

Een Griekse regering die “neen” zegt tegen het dictatoriale optreden van de Trojka zal handelen in het belang van alle Europeanen, zal met de steun van sociale bewegingen vragen om een heronderhandelen van de Griekse schuld en zal ook alternatieven uitwerken ter vervanging van de besparingen in de sociale en culturele sectoren. De door de mainstream media aangewakkerde hysterische reacties tegen de mogelijke, democratische keuze van de Grieken staan in schril contrast met de eisen uitgaand van de grote meerderheid binnen de bevolking van de Europese Unie. Een kiezen door de Grieken voor een politieke meerderheid die om een Europese Schuldenconferentie verzoekt, die deftige minimumlonen, dienstverlening in gezondheidszorg en voedselvoorziening voor allen wil, zal bijdragen tot het herinvoeren van wat fundamentele mensenrechten zijn voor alle Europese burgers. De aan de gang zijnde campagne van politici en media tegen de democratische rechten van het Griekse volk steunt enkel de winstmotieven van de financiële investeerders, van banken, van internationale economische elites en hun politieke supporters overal in Europa. Samen met de Griekse burgers en sociale bewegingen in gans Europa die zich tegen de bezuinigingspolitiek verzetten, voeren wij een strijd voor oplossingen die onze samenlevingen bevrijden van de dominantie door de financiële markten en werken wij voor een progressief economisch, monetair, sociaal en milieugericht beleid. Deze principes werden eerder in 2012 geformuleerd in onze ‘Zeven Principes om onze Gemeenschappen te Bevrijden van de Dominantie door de Financiële Markten’ en zij bevatten: het weghalen van overheidsfinanciën uit de financiële markten, het opheffen van de bezuinigingsmaatregelen om ons te verlossen van de schulden-valkuil, de toepassing van maatregelen die de financiële markten ontwapenen en die de bankensector onder democratische controle plaatsen.

Daarenboven behelzen de principes ook politieke keuzes die tot doel hebben de staatsfinanciën een bestendige basis te garanderen: door verhoging van belasting op vermogen en op de winsten die ondernemingen maken, door het doen stoppen van belastingontwijking, door een financieel embargo op belastingparadijzen.

Het Europese Attac Netwerk veroordeelt de stemmingmakerij gericht tegen mogelijke, democratisch besliste veranderingen in Griekenland en vraagt aan het Griekse volk om te blijven geloven in de mogelijkheid tot democratische verandering, dit niet alleen in het eigen belang maar ook in het belang van de meerderheid van de Europese bevolking. Het is hoog tijd voor een terugvordering van de democratie!

Alle Attac’s van Europa Omdat een andere wereld mogelijk is, Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen

« December 2017 »