Beginpagina    Notenkraker(s)    Manaos roept het Global Biodiversity Sociaal Forum bijeen
| thema: klimaat&milieu , sociaal forum  |

Manaos roept het Global Biodiversity Sociaal Forum bijeen

> Manaus - gepubliceerd op 23 januari 2015

Twee maanden voor de nieuwe gecentraliseerde zitting van het Wereld Sociaal Forum (WSF) in de Tunesische hoofdstad, zullen vele Braziliaanse middenveldorganisaties samenkomen in Manaus, de hoofdstad van de staat Amazonas (Brazilië), voor het Global Biodiversity Sociaal Forum (FSMBIO).

Van 26 tot 30 januari 2015

- Voorafgaand aan het Wereld Sociaal Forum in Tunis eind maart 2015

- In het vooruitzicht van de VN-conferentie over klimaatverandering in Parijs

Het meest directe doel van deze bijeenkomst is om de inhoud van het volgende WSF, die 24 maart in Tunis plaatsvindt , te bepalen. Op de middellange termijn, probeert het ook om voorstellen ter formuleren rond en een gezamenlijke agenda voor te bereiden ivm de VN-conferentie over de klimaatverandering, die zal doorgaan tijdens de eerste helft van december 2015, in de buitenwijken van Parijs in Frankrijk. Volgens prognoses van de organisaties, zijn de essentiële thema’s van de discussies het klimaat, agro-ecologie, milieu, arbeidsmarkt, biodiversiteit en water.

De organisatoren zijn o.a. La Marche Mondiale des Femmes ( de Wereld Vrouwenbeweging); la Centrale des Mouvements populaires ( de Centrale van Burgerbewegingen); l’Union nationale pour l’habitat populaire (de Nationale Unie voor leefmilieu van het volk); verschillende vakbonden - zoals de UGT, Força Sindical, Nova central sindical - le Forum municipal de l’économie solidaire (het Gemeentelijke Forum voor solidaire economie); het nationale netwerk van inzamelaars van vast afval, en het netwerk van coöperatieve verenigingen van afvalinzamelaars; Vrienden van het Instituut WSF in Porto Alegre; de Millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling, enz.

Een officiële pre-launch werd gemaakt op woensdag 7 januari in de Wetgevende vergadering van de Staat Amazonie, met als doel om de maatschappelijke betrokkenheid te verhogen voor de bijeenkomst op het einde van januari.

Het WSF van de biodiversiteit wordt beschouwd als een "open ruimte, voor contacten, voor reflectie en democratisch debat van ideeën, het formuleren van voorstellen, uitwisseling van ervaringen en hefbomen om effectieve maatregelen te stimuleren ... ". Dat alles met het vooruitzicht van "het bouwen van een planetaire samenleving gericht op vruchtbare relaties tussen mensen onderling en van mensen met de Aarde."

Het WSF biodiversiteit articuleert en coördineert de vragen van sociale bewegingen, met een primaire focus op specifieke thema’s, zoals: klimaatverandering en mensenrechten; waterbassins als een planningsbasis, agro-ecologie, voedselzekerheid en soevereiniteit; biodiversiteit, bio-ethiek en een mogelijke andere wereld; waardig werk en rechtvaardige transitie; de leefomgeving vanuit vakbondsperspectief.

« Juli 2017 »