Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > Nieuwste editie    Attac heeft de plicht om het discours van politici en mainstream media te deconstrueren
| thema: andersglobalisme , democratie , midden-oosten , terrorisme  |

> Eric Goeman - gepubliceerd op 23 januari 2015

Na de vreselijke terroristische acties die, voorbij de ploeg van Charlie Hebdo, ook de ganse Franse bevolking in al haar diversiteit in het hart raken, met daarbij eveneens de democratische waarden, de vrijheid van gedachten, van geloof en van meningsuiting, gaan onze gedachten tijdens die moeilijke dagen ook naar onze vrienden, vriendinnen en kameraden van Attac Frankrijk die ook erg aangeslagen zijn door de moord op één van de stichtende leden, Bernard Maris.

Wij voelen ons allen geraakt door deze daden want we hebben er allemaal mee te maken: de opkomst van meerdere vormen van fundamentalisme, terroristische aanslagen, het opkomen van extreem-rechts, de aanvallen tegen de vrijheden en dit niet enkel vanuit obscurantistische religieuze hoek maar ook vanuit de machtsinstellingen zelf. Hoe is het denkbaar echt te kunnen vechten tegen dergelijke praktijken zolang de wil van bevolkingen met de voeten getreden wordt door de financiële machten, zolang hun soevereiniteit alsook hun economische en sociale rechten in vraag gesteld worden, zolang het Palestijnse volk leeft onder de knoet van een kolonialisme uit een andere tijd dat gesteund wordt door de verzamelde wereldmachten, zolang het Midden Oosten bloedt en brandt na tussenkomsten door tovenaarsleerlingen die er niet meer in slagen de krachten te beheersen die zij zelf in het leven hebben geroepen en steunden, zolang de grote mogendheden zich ter verdediging van hun belangen veroorloven tussen te komen, te doden en te moorden gelijk waar op aarde, daarbij de internationale rechtsregels met de voeten tredend en de veiligheid en wil van de volkeren negerend. Laten wij in Frankrijk, België en overal in de wereld totaal de wreedheid veroordelen, onze rechten en vrijheden bevechten en verdedigen want zij worden in naam van het terroristisch gevaar elke dag een beetje meer geschonden. Laten wij de aanhoudende oorlogen veroordelen die getuigen van een geïnstitutionaliseerd staatsterrorisme, aangewend om landen binnen te vallen, om er de rijkdommen van te plunderen, om de wereldgeografie te hertekenen en om volkeren te overheersen die hard en moedig strijden voor hun vrijheid, waardigheid en sociale rechtvaardigheid.

De moorden op redactieleden en medewerkers van Charlie, politiemensen en burgers in de koosjere supermarkt in Vincennes op 7 en 9 januari veroorzaakten een aardbeving tot diep in de Franse samenleving en daarbuiten. Attac Vlaanderen veroordeelt deze gruweldaden, betuigt zijn solidariteit met de slachtoffers, riep op tot burgerlijke manifestaties,die een grote en gezonde reactie ter verdediging van rechten betekenden, te beginnen met de vrijheid van meningsuiting in Frankrijk, België en de wereld. Sommige van de slachtoffers waren ons heel nabij. Dit was het geval voor Bernard Maris, oom Bernard, die een van de oprichters was van Attac, en van de Wetenschappelijke raad van Attac Frankrijk. Niets zal zijn als voorheen, na de moorden. Aan de ene kant, stond het Franse volk op tegen het beest van de haat en besefte het belang van de beginselen van de Republiek, de fundamentele grondrechten van de burgers, zowel collectieve als individuele. Maar aan de andere kant, houdt de komende periode aanzienlijke risico’s in van een vrijheidsverstikkend beleid, alsook van de accentuering van religieuze en raciale discriminatie. Attac en alle sociale bewegen dragen, een grote verantwoordelijkheid om zich te verzetten tegen deze ontsporingen zoals de opmars van de militarisering van de publieke ruimte, het verdelen van sociale gemeenschappen, het ondersteunen van zowel de Israëlische en Saoedi-Arabische regimes, het onbeschroomd deelnemen aan oorlogen binnen het concept van de NAVO.

Attac heeft ook de plicht om het discours van politici en mainstream media te deconstrueren, aangezien dat volledig faalt om bij de moorden van Charlie en Vincennes uitleg te geven over de sociale en politieke oorzaken. We moeten met dezelfde kracht islamofobie, antisemitisme, xenofobie, en ook een bezuinigingsbeleid dat de voedingsbodem vormt voor nog meer ongelijkheid, culturele breuken en sociale wanhoop blijven bevechten. Wij bouwen onze acties in de Europese en internationale ruimte, vooral in de context van het volgende World Social Forum maart in Tunis.

Omdat een andere wereld mogelijk is, Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen

« Mei 2017 »