Beginpagina    Zand in de Machine    Zidm > 01/2015 - 07/2017    Nieuwe verkiezingen in Griekenland - Een kans voor Europa!
| thema: europa , financiële crisis  |

Nieuwe verkiezingen in Griekenland - Een kans voor Europa!

De crisispolitiek van de Europese Unie: een onbeschaamde ideologie ten bate van weinigen en tegen de belangen van de meeste mensen in Europa.

> Eric Goeman - gepubliceerd op 23 januari 2015

Op zondag 25 januari wordt in Griekenland een nieuw parlement gekozen. Met de linkse partij Syriza zou een partij in kracht toenemen die een afkeer voor de vernietigende politiek van besparingen huldigt. Vanuit Brussel en vanuit Berlijn waait een ijskoude wind in het gezicht. Deze chanterende inmenging in een democratisch verkiezingsgebeuren is onaanvaardbaar. Een politieke verandering in Athene zou een grote mogelijkheid voor de ganse Europese Unie betekenen. Laat ons de Griekse bevolking met onze solidariteit steunen.

De partij Syriza maakt een goede beurt om bij de geplande nieuwe verkiezingen van 25 januari in Griekenland de sterkste groepering te worden en de opdracht te krijgen de regering te vormen. Wat betekent Syriza? De partij ontstond in mei 2012 uit de tot dan bestaande gelijknamige lossere contacten maar is nog steeds aan sterke schommelingen onderhevig, is nogal heterogeen. De meest prominente politicus ervan is de veertigjarige bouwkundig ingenieur Alexis Tsipras. Bij de laatste parlementsverkiezingen van juni 2012 haalde de partij bijna 27% van de stemmen en miste op een haar na de verkiezingsoverwinning. Bij de verkiezingen voor Europa in mei 2014 werd ze met 26,6 % de sterkste formatie. Volgens de huidige prognose behalen ze op 25 januari de overwinning. Syriza eist de intrekking van de opgelegde hervormingen van de laatste jaren die ontslagen, loon- en pensioenvermindering, belastingverhogingen voor de brede lagen van de bevolking en privatiseringen betekenen. Dit alles is door de Troïka van de Europese Centrale Bank, het Internationaal Muntfonds en de Europese Commissie afgedwongen. Bovendien wil de partij een audit inzake de schulden en onderhandelingen die tot doel hebben schulden kwijt te schelden en wil ze de massale belastingontduiking in het land bestrijden. Deze houding is zeker niet ’anti-Europees’ wat soms wordt gesuggereerd, zeker in onze traditionele media. Maar deze houding staat wel duidelijk in tegenstelling tot de EU waar een dominante besparingspolitiek heerst en staat ook in tegenstelling tot het gebrek aan solidariteit en het democratisch gedachtegoed. Op grond van dit alles wordt de Griekse linkse partij thans door veel Europese politici en in de media fel bestreden. Daarmee moet de verkiezingsoverwinning worden verhinderd of, indien dit niet mogelijk zou zijn, moet de nieuwe regering binnen de EU worden geïsoleerd. Om de Griekse kiezers (ook in Spanje zijn in de komende herfst verkiezingen en zit er de schrik al in voor de nieuwe linkse partij Podemos) schrik aan te jagen, wordt er thans meer en meer over een verlaten, zonder enig alternatief, van de euro (Grexit) gesproken. Het moet als een nuchtere vaststelling klinken maar is in feite niets anders dan een drieste inmenging in een democratisch verkiezingsgebeuren. Kiezers dermate betuttelen is niet met de idee van een democratisch Europa verenigbaar. We kunnen en zullen dat ook niet zo maar over ons heen laten gaan. We zullen de lasterlijke aantijgingen en het verdraaien van de waarheid door de politiek en de grote media blijven weerleggen. We zullen zo het gebrek aan alternatieven van de tot nu toe mislukte crisispolitiek van de EU duidelijk in het licht zetten d.w.z. duidelijk maken wat deze crisispolitiek altijd was: een onbeschaamde ideologie ten bate van weinigen en tegen de belangen van de meeste mensen in Europa. Hoeveel Syriza van haar programma na een verkiezingsoverwinning zou kunnen realiseren blijft uiteraard een open vraag. Voor de eerste keer zou er nochtans een reële kans bestaan dat het land met een nieuwe politiek de neergaande spiraal van besnoeiingen, recessie, werkloosheid en verder stijgende schulden kan verlaten. Een linkse politieke koerswisseling in Athene zou ver buiten Griekenland gevolgen hebben en het begin tot een politieke wijziging in de EU kunnen zijn. Of het zo ver komt hangt in laatste instantie niet van de burgers binnen Europa af. Hoe meer mensen zich solidair met de Griekse linkerzijde tonen, hoe meer politieke bewegingsruimte ze zullen hebben. En hoe waarschijnlijker wordt ook een omvorming van het belastingstelsel in de politiek van de EU. Op die manier wordt de kans groter om de reeds jaren aanslepende crisis achter ons te kunnen laten want die aanslepende crisis dreigt het continent stuk te maken. Change Greece - Change Europe - Change4all Attac heeft de internationale slogan ’Change Greece - Change Europe - Change4all’ ondertekend en spant zich voor de verspreiding ervan in. De slogan is eveneens tegen de druk die uitgaat van de regeringsleiders van de landen van de EU, van de Troïka en van de financiële instellingen op de kiezers in Griekenland. Attac spant zich in voor het recht van de mensen bij de verkiezingen vrij hun mening over de politieke alternatieven uit te brengen.

Omdat een andere wereld mogelijk is, Eric Goeman, woordvoerder Attac Vlaanderen

« November 2017 »