Beginpagina    Diogenes van Gent    De overwinning van Syriza.
| auteurs: Diogenes  | | thema: democratie , europa , neo-liberalisme  |

De overwinning van Syriza.

> Diogenes van Gent - gepubliceerd op 28 januari 2015

Als de aankondiging van het begin van een nieuwe lente voor Europa na een meedogenloze winter klonk het nieuws uit Athene, die avond van de 25ste januari. Syriza had glansrijk de Griekse parlementsverkiezingen gewonnen. Het Griekse volk had de neoliberale diktatuur afgewezen.
JPEG

Zodra bekend geraakt was dat de Grieken een nieuw parlement gingen kiezen, heeft het koor van de rechtse Europese egoïsten een ramp voorspeld voor Griekenland en de wereld, indien de Grieken het zouden wagen een regering aan de macht te brengen, die een einde zou stellen aan de groei van de armoede in hun land. Het heeft niet geholpen. De Grieken hebben zich niet laten intimideren en Alexis Tsipras aangewezen als hun eerste minister.

Dat al wat rechts is in de Europese Unie bang was voor het aan de macht komen van een linkse regering in Griekenland, is logisch, want het gaat daarbij niet alleen om Griekenland, maar om gans Europa. Een linkse regering, zelfs in een klein land als Griekenland, kan reakties uitlokken in de andere lidstaten, want overal wordt dezelfde misdadige neoliberale politiek gevoerd, ook al heeft die nog niet overal dezelfde katastrofale gevolgen, en niets is zo gevaarlijk voor de Europese neoliberalen als de verspreiding van de gedachte dat er wel degelijk een alternatief is.

De overwinning van Syriza is niet meer dan een begin van een strijd, die zeer hard zal zijn, want het is niet de gewoonte van de rijken en machtigen om hun voorrechten zonder slag of stoot op te geven. Ze zijn integendeel tot alles in staat. Daarom is het van het grootste belang dat we het niet aan de Grieken alleen overlaten om te vechten tegen onrecht en verdrukking, maar dat we integendeel tenvolle beseffen dat de strijd van de Grieken ook onze strijd is en dat we bereid zijn tot internationale solidariteit.

« Oktober 2017 »