Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > Nieuwste editie    Gemeenschappelijke Verklaring van het Europese Attac Netwerk (EAN) na de Griekse verkiezingen.
| thema: andersglobalisme , europa , financiële crisis  |

De hoop heeft gewonnen in de Griekse verkiezingen en laten wij die hoop levendig houden en verbreiden binnen de Europese Unie.

> Eric Goeman - gepubliceerd op 11 februari 2015

Met de Griekse verkiezingen van 25 januari 2015 won hoop het van vrees en berusting. Voor het eerst boden de verkiezingen de Griekse bevolking de mogelijkheid om bestuurd te worden door een linkse regering. Die overwinning bracht niet alleen hoop voor alle Grieken maar ook voor alle Europese burgers die hun solidariteit uitten in hun strijd tegen de soberheidsmaatregelen die hen door de Trojka werden opgelegd.

Die solidariteit werd duidelijk aangetoond tijdens de electorale campagne, niet enkel met fysieke aanwezigheid bij meetings in Griekenland, maar ook via acties overal elders in Europa. Zo hebben wij op een zekere manier allemaal meegewerkt aan die historische zege. Het resultaat is bemoedigend: met deze verkiezingen hebben burgers op democratische manier hun recht tot het zelf nemen van beslissingen teruggevorderd. De eerste acties en verklaringen van deze nieuwe, populaire meerderheid bevestigen haar vastberadenheid om te vechten tegen de besparingspolitiek in Griekenland en in Europa, voor een bevrijding van de bevolking uit de drukkende last van de overheidsschuld die opgevoerd werd als argument om een neoliberale politiek op te leggen met het negeren van de democratische rechten en van elke zin voor sociale rechtvaardigheid. De strijd zal hard zijn en voortdurend steun vergen. Het Europese.Attac Netwerk heeft zich voorgenomen die steun te geven aan de Griekse bevolking en tegelijk onze strijd voor verandering van besluitvorming in Europa door te zetten. Niets zal daarbij gemakkelijk verlopen en kritiek op sommige politieke keuzen kan bij tijden geuit worden. Het EAN zal kritisch de door de nieuwe Griekse regering onder leiding van Syriza genomen keuzen in het oog houden. De voornaamste criteria voor steun aan de te verwachten netelige uitoefening van politieke macht zullen betrekking hebben op het soort maatregelen die kunnen bijdragen tot het stopzetten van de besparingspolitiek, tot het verschaffen van meer diepgang aan de democratische instellingen, tot het vrij houden van de rechten van de burgers los van de macht van de markt, tot implementering van een ecologische transitie en tot een herstel van sociale rechtvaardigheid in de ganse Europese Unie. Meer bepaald, erkennend dat het probleem van overheidsschuld in Europa ons allemaal aangaat en dat dit van levensbelang is voor Griekenland dat geconfronteerd wordt met een onhoudbaar niveau van schulden, gaan wij campagne voeren voor een Europese Conferentie over de Overheidsschuld, naar het voorbeeld van de Londen Conferentie van 1953 over de voor- en naoorlogse schulden van Duitsland. Wij gaan dit aangrijpen om de rol van de EU instellingen te herdefiniëren. Europese solidariteit is ons doel waarbij men, in plaats van de wil van gevestigde elites aan allen op te leggen, het belang van de meerderheid van de bevolking ter harte neemt.

Omdat een andere wereld mogelijk is, Europees Attac Netwerk (EAN) Voor Attac Vlaanderen, Eric Goeman, woordvoerder

« April 2017 »