Beginpagina    Zand in de Machine    Zidm > 01/2015 - 07/2017    Belastingparadijs Gibraltar klaagt een krant aan omdat die het een belastingparadijs noemde
| thema: belastingparadijzen  |

> Eric Goeman - gepubliceerd op 12 april 2015

Het nieuws bereikte ons dat de regering van Gibraltar van plan is om de Spaanse krant ABC aan te klagen wegens smaad. Blijkbaar nemen “sommige inwoners” van Gibraltar er aanstoot aan dat het Britse overzeese gebied wordt afgeschilderd als een belastingparadijs.

Hier het korte nieuwsbericht : "De regering van Gibraltar klaagt een Spaans nationaal dagblad aan over een artikel op de voorpagina dat de Rots afbeeldt als een ijsberg van crimineel geld.” Het artikel, dat verscheen in de krant ABC, bestempelt Gibraltar als een ’belastingparadijs’ en beweert dat het de thuisbasis is van ’15 bendes in de georganiseerde misdaad ’ en dat het ‘verbonden is met drugssmokkel, witwassen van geld en de Russische maffia.’ Een claim wegens laster werd daarop gelanceerd door de overheid, die beweert dat de beschuldigingen ’volstrekt onjuist zijn en schadelijk voor de goede naam en faam van Gibraltar’.

Kan dit waar zijn? Een paar dingen verbazen ons bij dit verhaal, nog afgezien van het feit dat landen geen kranten aanklagen (zelfs als het omgekeerde niet waar is).

Ten eerste, volgens de financiële geheimhoudingsindex van het Tax Justice Network (TJN), scoorde Gibraltar een geheel onaangename 79 op 100 in 2013, waardoor het een van de meest geheimhoudende en minst meewerkende rechtsgebieden is op deze planeet. De regering van Gibraltar heeft deze bevindingen nooit betwist, zodat haar vordering tegen ABC ons verwant lijkt aan het aanklagen van een krant die de Rots zou beschrijven als katholiek.

Ten tweede is het ons in ieder geval niet duidelijk, hoe een overheid een krant kan aanklagen wegens smaad . Dit alles klinkt als de gebruikelijke “wuif-het-belastingparadijs-weg-dingen” die we de hele tijd horen vanwege deze fiscale bullebakken. Misschien moet Gibraltar’s Hoofd van State, The Queen herself, eens worden geraadpleegd voordat haar regering verder in het wespennest duikt en er een diplomatieke rel tussen Groot-Brittannië en Spanje aankomt. Maar dat zal natuurlijk niet gebeuren. Want ze hebben allemaal voldoende boter op hun hoofd.

Een van onze slechts lichte ‘tongue in cheek’ definities van een belastingparadijs, of geheimhoudingsjurisdictie, is dat het ontkent er een te zijn. "We zijn geen belastingparadijs”. Dat zeggen ze allemaal. Sommige mensen hebben geen schaamte.

Met dank aan Inge De Vriendt

« December 2017 »