Beginpagina    Zand in de Machine    Zidm > 01/2015 - 07/2017    Belgen hebben geprofiteerd van de door Europa verguisde (excess profit) rulings
| thema: fiscale criminaliteit  |

Belgen hebben geprofiteerd van de door Europa verguisde (excess profit) rulings

> Eric Goeman - gepubliceerd op 10 maart 2016

In het kort De bovenmaatse winsten van de door Europa 35 aangeklaagde ondernemingen bedragen meer dan 2 miljard euro. Belgische bedrijven als Proximus, Kinepolis of AB InBev hebben ervan geprofiteerd.

Tot op vandaag waren slechts een paar namen bekend geraakt. Op 11 januari jl. had de Europese Commissie besloten een boete te heffen op het systeem van vrijstelling van bovenmaatse winsten (excess profit rulings) en hiertoe een lijst opgesteld van bedrijven die een deel van hetgeen Europa beschouwt als illegale hulp terug te betalen. "L’Echo" is in de mogelijkheid geweest die lijst te raadplegen, wat ons in staat stelt volgend besluit te trekken: op basis van een overeenkomst over de periode 2011-2015, heeft Atlas Copco een overwinst geboekt van 517 miljoen euro. Het is een gedeelte van die winst (gewoonlijk 33%) dat het bedrijf zou moeten terugstorten. In totaal hebben de 35 door de Europese Commissie aangestipte bedrijven iets meer dan 2 miljard euro overwinst geboekt gedurende de periode 2005-2014. Op die basis heeft Europa gemeend dat de betrokken ondernemingen 700 miljoen euro moeten terugbetalen aan de Belgische Staat.

AB InBev op de tweede plaats De Belgisch-Braziliaanse onderneming staat op het tweede schavotje met een buitenmaatse winst van 293 miljoen euro, op basis van de ruling die overeengekomen werd in de loop van de maand augustus 2012. Dit bedrijf wordt onmiddellijk gevolgd door de Britse petroleumgroep BP die goed was voor 164 miljoen euro voor de periode 2007-2011. Aanvankelijk was dit fiscale vrijstellingssysteem er essentieel op gericht de multinationals aan te trekken via belangrijke. Het vrij ingewikkelde mechanisme liet toe aftrek van zogeheten bovenmaatse winsten de heffingsgrondslag op de onderneming met 50% tot 90% te verlagen. Het stelsel laat in België aanwezige bedrijven toe van hun winst het overmaatse profijt af te trekken dat voortspruit van de aankoop tegen een “vriendenprijs” van goederen of diensten geleverd door een bedrijf dat deel uitmaakt van dezelfde groep. Die mogelijkheid werd voorzien via een “fiscale ruling” overeengekomen tussen de fiscus en het bedrijf. Volgens de lijst die wij hebben kunnen raadplegen (en waarvan we hierbij de top 10 publiceren), heeft dit systeem ook niet weinig Belgische bedrijven aangetrokken. Dit was het geval met AB InBev, -dat hebben we gezien-, maar er prijken nog andere namen op de lijst. Het eerste bedrijf steekt boven de andere uit en ebben we al geciteerd. Het gaat om Proximus. Deze telefoonoperator heeft van het rulingsysteem geprofiteerd via zijn filiale Belgacom International Carrier Services, actief op het domein van internationaal stem- en datavervoer. Volgens de lijst van de Commissie heeft Proximus een bovenmaatse winst geboekt van 95 euro. We stippen aan dat Proximus had laten weten belastingen betaalde conform het Belgische en internationale fiscale recht. Onder de andere Belgische bedrijven op de lijst van de Commissie stippen we de aanwezigheid aan van Ontex, dat actief is op het domein van de wegwerp-hygiëneproducten voor kinderen en volwassenen. Volgens een ruling overeengekomen voor de periode 2011-2016, heeft Ontex een meer-winst geboekt van 31,4 miljoen euro. Oer zijn ook sporen te vinden van Omega Pharma International, het bedrijf opgericht door Marc Coucke, dat recent verkocht werd aan Perrigo. Volgens en belangrijke ruling over de periode 2011-2018, had Omega Pharma 2,9 miljoen overmaatse winsten geboekt. Dit is ook het geval voor de groep Kinepolis die voor de periode 2012-2016 12,3 miljoen euro meer-winst boekte. In totaal gaat het voor de 35 bedrijven opgenomen op de lijst van de Europese Commissie over iets meer dan 2 miljard euro. In totaal wil de Commissie dat van dit manna 700 miljoen euro terugbetaald wordt aan de Staat, vertrekkend van het principe dat dit systeem kan beschouwd worden als onwettelijke staatssteun. "Deze praktijk vervalst de concurrentie door de kleine mededingers niet op dezelfde manier te behandelen als de multinationals", heeft de Commissaris gelast met het concurrentiebeleid verklaard.

« September 2017 »