Beginpagina    Persberichten    Attac Internationaal    Neem vluchtelingen op - Maak een einde aan alle oorzaken die tot ontvluchten aanleiding geven.
| thema: migratie  |

Voor een burgerplatform tegen afzonderingsmaatregelen en xenofobie.

> Attac Europe - gepubliceerd op 10 maart 2016

Vluchtelingen strandend in spoorwegstations; scherpe prikkeldraad die haastig langs de grenzen wordt uitgerold; extreme sociale ongelijkheid en toenemend geweld - wat Europa sinds lang beschouwt als een noodtoestand is voor steeds groter wordende delen van de wereldbevolking de harde realiteit.

De toenemende vernietiging van levensomstandigheden, de haat en het geweld vallen niet zomaar uit de hemel. Zij zijn het resultaat van een globale politiek die het economische belang plaatst boven de humane belangen. Het in die politiek getolereerde buitensluiten van de meerderheid onder de wereldbevolking dwingt mensen tot vluchten en voedt het geweld. De ongeremde vrije handel die ten koste gaat van het arme deel van de wereldbevolking, een economische politiek die vernietiging van het milieu tot gevolg heeft, de wapenhandel met dictatoriale regimes en wapenleveringen naar regio’s in crisis hebben de sociale ongelijkheden tussen landen onderling en ook daarbinnen dramatisch doen toenemen. Crisissen veroorzaken angst, angst die uitgebuit wordt door rechtse, populistische bewegingen zoals het Duitse ‘Pegida’ of de PVV in Nederland. Maar ook het Franse Front National en het Vlaamse VB, in veel delen van Europa vervoegd door allerlei neonazibendes. Zij gebruiken afstompende, inhoudsloze en opruiende taal tegen vluchtelingen, tegen media en tegen een open Europa, gedreven door hun hunker naar nationale oplossingen en ter ondersteuning van hun stelling dat deze oplossingen orde en stabiliteit zullen garanderen. Crisissen brengen echter ook solidariteit naar boven: miljoenen erg betrokken burgers, gemotiveerd door medeleven en bereid hulp te bieden, stellen zich oprecht op tegen racisme en geweld. Globalisering mag geen weg met eenrichtingverkeer zijn.

Globalisering en migratie zijn twee zijden van een zelfde muntstuk. Wij zouden de uitdaging zo moeten aanpakken dat de ontmoeting tussen verschillende culturen uiteindelijk leidt tot kansen voor de vorming van een wereldgemeenschap. Dat behelst een visie voor een gemeenschap die aan iedereen op aarde een veilige toegang tot fatsoenlijke levensomstandigheden biedt. Alternatieven uitgewerkt tegenover een op winst en groei gericht economisch regime zijn daartoe noodzakelijk. Eveneens is het nodig hier en voorbij alle nationale grenzen overheidsdiensten te vrijwaren.

Alleen dan zal het tweevoudige recht om ergens te kunnen blijven en om er uit weg te kunnen gaan, er uiteindelijk doorkomen. Slechts waar er een deftig bestaan mogelijk is en waar niemand gedwongen wordt tot ontsnappen wegens oorlog of het uiteen vallen van de gemeenschap, is dat recht op vrije beweging ingevuld.

Wij nemen stelling voor een sterk uitnodigende cultuur en verzetten ons tegen oplossingen die gebaseerd zijn op nationale uitsluiting en op het vergrendelen van de Europese grenzen. Wij steunen voor alle mensen de vrijheid van beweging - ongeacht of zij oorlog, ecologische vernietiging of armoede ontvluchten. Wij vragen een versterking van de wet op asiel en de aanvulling met een wet op migratie die steunt op de mensenrechten en niet op economische voordelen. Wij dringen aan op een verwerping van de overheersende destructieve krachten en wij zetten ons in voor een Europa gekenmerkt door solidariteit.

Velen delen onze stellingname

« September 2017 »