Beginpagina    Gentse Feestendebatten 2017    Is debatteren op de Gentse Feesten deel van het verzet of gewoon het zoveelste evenement?
| auteurs: Democratie 2000  | | thema: gentse feesten , neo-liberalisme  |

> Eric Goeman - gepubliceerd op 14 juli 2016

Zeven jaar geleden bij het “jubileum” naar aanleiding van de 20ste debattenreeks schreef Eric Corijn, stadssocioloog Centre for Urban Research COSMOPOLIS - City, Culture & Society Vrije Universiteit Brussel, het volgende statement:

“Twintig jaar maatschappelijk relevant debatteren is ongezien in deze tijd.

De wortels van de Gentse Feesten op St Jacobs liggen in de contestatiebeweging van de vorige eeuw, lang voor het deel werd van grootschalige citymarketing. Midden het massagebeuren en het commerciële vertier woekeren nog de sociaal artistieke programma’s van Vzw. Trefpunt. Al 40 jaar intussen.

De wereld is intussen gevoelig veranderd. Toen de Gentse Feesten rond Walter De Buck werden heropgestart kwamen we uit de jaren zestig, de studentenrevolte en toen werd er volop geijverd voor een andere wereld. Dan kwam de economische crisis, de massale werkloosheid, de ombouw van de welvaartstaat tot een commerciële actieve en flexibele arbeidsmarkt, de teloorgang van het gelijkheidsideaal, de verheerlijking van de concurrentie... De jaren tachtig waren die van Reagan en Thatcher, van flexibiliteit en loonstop, van minder staat, van desindustrialisering en van mondialisering, van de opkomst van extreem-rechts, kortom van het neoliberalisme.

En toen bracht de geest van Sint-Jacobs, tegen de stroom in, de namiddagdebatten, als deel van het feestgewoel, als spiegel voor de consumptiemaatschappij. Eric Goeman (voorzitter Democratie 2000, woordvoerder Attac Vlaanderen) zorgde elk jaar weer voor spannende panels. Hij hield al die jaren met Democratie 2000 het buitenbeentje in het Gentse programma staande. Waar ook - in de Baudelokapel, in de Spiegeltent of in het Laurentinstituut - kwamen er honderden elke middag urenlang meedenken over een brandend onderwerp. Het is een duurloop geworden: lange namiddagen, lange dagen, lange jaren en dat maakt een ongezien karakter, een ongeëvenaard evenement. En buitenbeentjes verwekken controverses in deze tijd.

Ik was er bij het eerste jaar. Ik heb me elk jaar weer vrijgemaakt. Omdat het een plek is waar gesproken kan worden, omdat het een plek is waar geluisterd wordt, op het podium en in de zaal, omdat het een plek is die uit de toon valt tussen de gemediatiseerde verkleutering in het publieke debat. Tijdens deze debatten gaat het niet om de oneliner of de goede formule, het gaat meer om de samenhang en om de consistente redenering, het gaat om een test voor zindelijk denken. En daar blijkt een hardnekkig publiek voor te bestaan. Midden het feestgewoel een tempel creëren gewijd aan gesprek over de publieke zaak en overleven tegen de media en commerciële formats in... je moet het maar doen! Het is nergens in de Lage Landen nagedaan. Het is erfgoed geworden. En juist daarom moet het duren. Omdat het de spanningsboog met die jaren zestig en alles wat ertussen ligt levendig houdt. En dat zal weldra weer van het hoogste belang blijken. Wanneer de diepe crisis geen inzicht zal voortbrengen. Omdat het gebrek aan diepgang en tijd, omdat de commerciële verkleutering, het gezichtsveld heeft beperkt en denken tot communicatie en spin heeft herleid. De Gentse debatten zijn van een andere soort gebleven. En dat komt ons nu zeer goed van pas.”

Ook in 2016 proberen we alvast een dam tegen de commerciële verkleutering te zijn en voor de rest…ben ik fier een Mei 68’er te zijn, maar onder het asfalt ligt nog steeds het strand.

En binnenkort is het herfst en nog steeds hebben we de Bastille niet bestormd.

Maar de vakbonden, nog steeds de sterkste sociale beweging, maken zich op om vanaf september opnieuw in het verzet te gaan tegen de verdere afbraak, - de natte droom van de rechterzijde -, van de verzorgingsstaat.

Hopelijk zien we elkaar in NTGent.

(Eric Goeman, coördinator/moderator Gentse Feestendebatten, voorzitter Democratie 2000, woordvoerder Attac Vlaanderen)

« November 2017 »