Beginpagina    Diogenes van Gent    De overwinning van Donald Trump.
| auteurs: Diogenes  | | thema: democratie  |

De overwinning van Donald Trump.

TTIP is dood en begraven.

> Diogenes van Gent - gepubliceerd op 16 november 2016

Dat is dan het goede nieuws bij de overwinning van Donald Trump, die mij niet verbaast.

De neoliberale mondialisering is slecht voor de meerderheid van de mensen, voor de meerderheid van de Europeanen, voor de meerderheid van de Amerikanen, en vroeg of laat merken de mensen dat wel, ondanks de prietpraat en de leugens van de lakeien van het kapitalisme, die veel van de hedendaagse politici zijn, ook bij de linkse partijen.
JPEG

Het is echter niet omdat mensen inzien dat de neoliberale mondialisering niet goed is voor hen, dat ze ook weten hoe het dan wel moet. Het enige wat ze begrijpen, is dat de neoliberale samenleving weg moet en daarom stemmen ze voor politici die dat beloven. Dat is zo in Europa en dat is zo in de Verenigde Staten.

Indien de demokraten Bernie Sanders als hun kandidaat zouden gekozen hebben, zou het wellicht anders gelopen zijn.

De verkiezing van Donald Trump doet mij denken aan de gebeurtenissen in Duitsland in 1933. De rechtse partijen hebben toen Hitler aan de macht gebracht om het kapitalisme te redden. De prijs is zwaar geweest.

Donald Trump zal geen oorlog ontketenen. Zijn misdaad tegen de mensheid zal het bevorderen van de opwarming van de aarde zijn.

Uiteindelijk is Hitler verslagen, ook al hebben velen jarenlang geloofd dat hij onoverwinnelijk was. Het heeft wel miljoenen mensen het leven gekost. Ook nu is niets verloren, mits voldoende mensen inzien dat ze zelf iets moeten doen en het niet aan de anderen mogen overlaten om te vechten.

Op het einde van de 18de eeuw waren de Verenigde Staten en Frankrijk bondgenoten in de strijd voor een betere wereld. Vandaag zouden beide landen wel eens een president met dezelfde opvattingen kunnen krijgen. Als de meerderheid van de Fransen zouden beseffen dat de neoliberale mondialisering en de neoliberale Europese Unie slecht zijn voor hen en dus moeten verdwijnen en alleen Marine Le Pen daar wil voor zorgen, dan is het zeker niet uitgesloten dat zij de presidentsverkiezingen wint en dan zou Donald Trump haar over enkele maanden kunnen feliciteren, zoals zij hem nu gefeliciteerd heeft.

« September 2017 »