Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > Nieuwste editie    Donald Trump, het schuim van het neoliberalisme
| thema: andersglobalisme , democratie , internationale handel  |

Donald Trump, het schuim van het neoliberalisme

> Eric Goeman - gepubliceerd op 16 november 2016

De overwinning bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van fantast, racist, seksist en miljardair Donald Trump is het symptoom van een systeem dat in ademnood verkeert. De neoliberale globalisering voert onze samenlevingen recht naar de afgrond. We moeten hier dringend uit geraken via sociale en ecologische vooruitgang, solidariteit en democratie.

Op woensdagochtend 9 november 2016 zijn we wakker geworden met zeer schokkend nieuws. Een ultranationalist heeft de presidentsverkiezingen in de VS gewonnen met een campagne vol racisme, misogynie en haat. Dit is een zeer beangstigende uitslag, in de eerste plaats en vooral voor de gekleurde mensen en andere minderheden die in de Verenigde Staten leven. We zijn solidair met hen en roepen hen op in deze nachtmerrie sterk en verenigd te blijven. En toch hadden we die schok kunnen zien aankomen. Bijna vier decennia neoliberalisme – globalisering van het kapitalisme op jacht naar gedereguleerde winstaccumulatie – hebben veel samenlevingen sociaal ontwricht en verdeeld. Wat nu in de VS gebeurd is, kan binnen korte tijd gebeuren in Oostenrijk, Nederland, Frankrijk, Duitsland. We moeten evenwel méér doen dan “rouwen” en “jammeren”. Dit verkiezingsresultaat is het gevolg van tientallen jaren economische praktijken onder het motto “laat de markt maar doen”. In deze praktijken worden gewone mensen alleen beoordeeld op hun bekwaamheid om de rijksten nog rijker te maken. Alles waaraan we waarde hechten is veranderd in een handelswaar die op een wereldwijd marktplein verhandeld wordt. De verkiezing van Donald Trump tot het presidentschap van de Verenigde Staten is een overwinning van extreemrechts. Tijdens zijn campagne heeft Trump tal van seksistische en racistische verklaringen afgelegd tegen de Mexicaanse immigratie en de islam. Hij werd de heraut van een op zichzelf gekeerd blank Amerika, gekenmerkt door identitaire geslotenheid en uitsluiting, als reactie tegen de eerste zwarte president van de Verenigde Staten.

Maar deze verkiezing heeft ook de aanhangers van de neoliberale globalisering die Donald Trump electorale brandstof gegeven heeft, in het ongelijk gesteld. Miljardair Trump heeft van de migranten zondebokken gemaakt en ook de hand van Wall Street in economie en politiek aangeklaagd. Hij heeft zich opgeworpen als de verdediger van hen die de prijs betalen voor het laissez faire-beleid. Maar Trump zal zich ongetwijfeld scharen aan de zijde van de Amerikaanse zakenkringen waar hij uit voortgesproten is. De mijnbouwers zijn nu al opgezet met de verkiezing van iemand die niet gelooft in de klimaatverandering en de akkoorden van Parijs wil opzeggen.

De overwinning van Donald Trump betekent ook de nederlaag van linkse kringen gewonnen voor het neoliberalisme en totaal afgesneden van de bekommernissen van hen die door de crisis getroffen worden. Die linkse kringen, die in Amerika vertegenwoordigd worden door Hillary Clinton en in Frankrijk door François Hollande, zijn aan desintegratie toe. Het succes van Bernie Sanders had een alternatief geluid laten horen. De Amerikaanse kiezers hebben finaal moeten kiezen tussen het neoliberale status quo en een identitaire terugplooi.

Ongelijkheid in de samenleving heeft een nooit eerder gezien niveau bereikt. Gemeenschappen zijn uitgehold en hun stem is gemarginaliseerd. Onze planeet wordt geplunderd en verbrand – en dit alles voor zuiver winstbejag. En toen met de ineenstorting van de banken in 2008 bleek dat dit systeem gewoon niet vol te houden valt, werden de armsten gedwongen de rekening te betalen, terwijl de superrijken konden doorgaan met hun business as usual. Trump brengt geen antwoord op deze problemen. Hij is zelf een miljardair en een belastingontduiker die met zijn illegaal verkregen rijkdom zwaait als met een ereteken. Hij heeft echter wel met succes ingespeeld op de miserie en de frustratie van miljoenen mensen – en dat op de laagst denkbare manier. Hij heeft een golf van haat doen ontbranden tegen mensen die al in de rand van de samenleving leven en al gediscrimineerd worden. Om die reden zullen de markten en de elites het best wel met Trump op een akkoordje kunnen gooien. Wij kunnen dat zeker niet. We zullen ons verzetten tegen alles waarvoor hij staat. Maar we kunnen dat alleen doen door iets beters op te bouwen. Alleen in een samenleving die tegemoetkomt aan ieders noden en die gebouwd is op openheid, op gemeenschapszin en op gelijkheid, kunnen we zijn ideeën verslaan.

Tenslotte is deze overwinning een schok voor het andersglobalisme en de vooruitstrevende krachten in de samenleving, wier waarden helemaal het tegengestelde zijn van deze verdedigd door Donald Trump. Er bestaat een andere weg: het neoliberalisme achter ons laten via sociale en ecologische vooruitgang, solidariteit en democratie. De overwinning van Trump is de bevestiging van het feit dat het alternatief voor het neoliberale mondialisme en het gedereguleerde aandeelhouderskapitalisme niet alleen wenselijk maar ook nodig is. Het is de enige weg. We zullen hem bewandelen met versterkte vastberadenheid. Want het is de enige geloofwaardige weg om extreem rechts en wat de toekomst van onze samenlevingen bedreigt een halt toe te roepen. Bij een gelegenheid als deze kunnen we ons allemaal zwak en machteloos voelen. Door ons te verenigen kunnen we echter sterker worden. Dat werd nog onlangs bewezen door onze Europese campagnes om het TTIP, het grootste handelsakkoord dat de wereld ooit zag, tegen te houden ondanks de gezamenlijke inspanningen van een leger lobbyisten van grote bedrijven. We zien het ook in ontelbare voorbeelden in de hele wereld – van de strijd van landloze boeren in Latijns-Amerika tot het gevecht tegen sweatshops in Zuid-Azië en tegen de mega-agrobusiness in Afrika. Het zijn soms kleine lokale overwinningen, maar we bezetten alle strijdterreinen. We geloven dat de menselijkheid uiteindelijk zal overwinnen – tenminste als we samen blijven, samen werken, samen strijden.

« Mei 2017 »