Beginpagina    Notenkraker(s)    In België gaan we recht door de muur ?
| thema: europa , neo-liberalisme  |

In België gaan we recht door de muur ?

> François GOBBE (Réseau pour la Justice Fiscale) - gepubliceerd op 2 maart 2017

Internationaal beleid en chaotische avonturen (Trump / Brexit) kunnen weliswaar onze aandacht afleiden: maar ook in België wachten ons belangrijke keuzes . Nu al bijna een jaar zijn de belastinginkomsten te laag ,kwartaal na kwartaal, en biedt de regering Michel steedsnieuwe oplossingen: de indexsprong, maatregelen m.b.t. de sociale uitkeringen en de werklozen, pensioenen , bepaalde medicijnen ... alles is goed om zowel de sociale bescherming af te bouwen en tegelijk de investeringen in openbare diensten zoals de spoorwegen of het postkantoor te verminderen.

Op hetzelfde moment wordt de regering verdeeld over de kwestie van een mogelijke verlaging van het nominale tarief van de vennootschapsbelasting. ( op dit ogenblik nog steeds 33,99%) Om het verlies aan fiscale inkomsten te compenseren, deed de CD&V een voorstel voor een belasting op meerwaarden. De N-VA en OPEN VLD zijn daartegen. Verdeeld over de kwestie, stelde de regering haar keuze uit. Een definitief besluit moet uiteindelijk worden genomen in de komende maanden. Met Trump, en in het voordeel van de financiële belangen van de Verenigde Staten moet, volgens het programma van hun nieuwe president, het nominale belastingtarief op bedrijfswinsten van 40% naar ongeveer 20% of zelfs 15% om zo een deel van de circa $ 3 000 miljard die door Amerikaanse multinationals buiten de Verenigde Staten in belastingparadijzen of elders- sowieso waar de belastingen lager zijn- is geplaatst, te repatriëren. Dit zou jobs creëren, en deze keer wèl voor de VS (Amerika First).

Parallel daarmee, kondigde de Britse regering na de Brexit eind november aan dat het ook een belastingverlaging tot 20% overweegt . De bijzondere relatie die bestaat tussen de twee zwaargewichten van de Angelsaksische wereld, kan dan ook een nieuwe race naar de bodem inzake vennootschapsbelasting inluiden (race naar een fiscaal nultarief?). Het leek er des te meer op dat het onvermijdelijk was dat de OESO en, in haar kielzog de EU, meer dan een jaar streven naar de eliminatie of harmonisatie van de verschillende programma’s voor fiscale stimulansen (notionele interestaftrek, de voordelen voor onderzoek en ontwikkeling , korting voor leningen ...), die gebruikt worden door de verschillende landen die betrokken zijn bij dezefiscale concurrentie. Dit soort "fiscale oorlog" wordt zichtbaar in een getal. Van de 28 landen van de Europese Unie, werd de nominale vennootschapsbelasting verlaagd van 35% tot 22,8% tussen 1995 en 2015.

De Davos top en het Oxfam-rapport over ongelijkheid brachten de omvang van de supermacht die onze democratieën verplettert onder onze ogen: de toenemende concentratie van rijkdom in de handen van een paar mensen (8 personen die daarvoor een beroep doen op krachtige multinationale bedrijven bezitten evenveel rijkdom als de helft van de mensheid). Daartegenover herinnert deze situatie ons aan de zwakte van wie achterblijft, ook degenen die nu nog een baan hebben. Het huidige machtsevenwicht door geld verlamt de politiek, dàt is wat zorgt voor een toename van ’populisme’ en de toegenomen chantage m.b.t. delokalisatie van arbeid. Nog in Davos, werd de nieuwe fase van de mondiale economische revolutie aangekondigd: de digitalisering en automatisering. Dat zal voor de midden-en arbeidersklasse leiden tot verlies van veel banen, zoals onlangs bleek uit verschillende artikels over groot banenverlies in België, bijvoorbeeld in banken zoals ING of Caterpillar. Ook een deel van de sociale bijdragen zal hierdoor uiteindelijk verdwijnen. Bovenop de verliezen in de vennootschapsbelasting, zullen deze de tekorten van staten en van de sociale zekerheid nog meer doen toenemen. We zien maar al te goed waarheen deze nieuwe fase van economische en industriële revolutie leidt in de context van de neoliberale globalisering: recht doorheen de muur.

Tenzij ... tenzij er een verdediging van het algemeen belang ontstaat, zowel bij bedrijven die grotendeels zelf profiteren van de sociale cohesie en de vooruit gang als bij het deel van de individuen die, vroeger of later in hun leven, slechts een beroep kunnen doen op deze sociale voorzieningen ...? Hoe kan men dan ook, twijfelen aan een vermogensbelasting, dat België slechts met Luxemburg deelt in Europa ...? Zal een dergelijke belangrijke hervorming overeengekomen worden na een nachtje overheidsonderhandelingen? Sommigen economen zouden vragen: met name op het gebied van milieu, wat willen we later aan onze kinderen zeggen?

« April 2017 »