Beginpagina    Zand in de Machine    ZidM > Nieuwste editie    Rutten: ‘Vakbonden houden vooruitgang tegen’
| thema: arbeid , liberalisering , vakbonden  |

Rutten: ‘Vakbonden houden vooruitgang tegen’

‘Vakbonden staan in de weg van de vooruitgang’, zegt de partijvoorzitster.

> Eric Goeman - gepubliceerd op 29 april 2017

In de toekomst zullen werkloosheidsuitkeringen automatisch via een app worden uitbetaald, zegt Open VLD-voorzitster GwendolynRutten. ‘We hebben de vakbonden daarvoor niet meer nodig.’

Bij de presentatie van haar boek ‘Nieuwe vrijheid’ haalde Rutten woensdag op het partijhoofdkwartier van Open VLD uit naar de conservatieve macht van de vakbonden.

‘Bij de sociale verkiezingen in bedrijven kunnen enkel mensen opkomen die lid zijn van één van de drie vakbonden’, zegt Rutten. ‘Dat systeem is achterhaald. Als enkele mensen zich buiten de vakbonden om willen groeperen voor vertegenwoordiging in de ondernemingsraad, dan moeten ze onafhankelijk van de vakbonden kunnen opkomen.’

Dat het uitbetalen van de werkloosheidsuitkeringen via de vakbonden verloopt, vindt Rutten ook niet meer van deze tijd. ‘In de toekomst zal dat via een app verlopen, die automatisch een uitkering betaalt als mensen daarvoor in aanmerking komen’, zegt Rutten. ‘De tussenstructuur van de vakbonden hebben we daarvoor niet meer nodig.’ Nachtwerk voor e-commerce

Ons land zit nog met structuren en arbeidsregelingen uit de vorige eeuw, argumenteert Rutten. ‘Toen hadden die systemen hun nut, denk maar aan de 38-urige werkweek of de wettelijke bescherming tegen weekendwerk. Maar ondertussen worden mensen niet meer onderdrukt en willen mensen vrij zijn om zelf hun arbeidstijd in te vullen.’

‘De vakbonden houden dat tegen. Ze doen dat misschien vanuit de juiste intenties, maar je kan de vooruitgang geen halt toeroepen.’