Beginpagina    Het Dagelijks Brood    22/12 - De hete woede van de dalits
| thema: democratie  |

22/12 - De hete woede van de dalits

De brandstichting in de trein en tientallen bussen in de omgeving van Mumbai vormen een triest hoogtepunt van opgekropte woede bij de dalits uit Maharashtra. Twee maand geleden werden een moeder en haar drie kinderen brutaal omgebracht omdat ze durfden te protesteren tegen de pesterijen van de hogere kasten in hun dorp. Een voorbeeld van deze pesterijen is de weigering om water te laten putten uit de dorpsbron omdat deze zogezegd besmet zou kunnen worden door dalits ... . De politie krijgt zwijggeld zodat de klachten van dalits vaak worden geseponeerd.

Een paar dagen na de moord werd de 50ste verjaardag herdacht van de bekering tot het boedhisme van de bekende dalit leider Dr Ambedkar. ’Per toeval’ op deze dag werd het standbeeld van deze held onteerd door onbekenden. De maat was vol. Dat was natuurlijk de gelegenheid voor de politie om nog repressiever op te treden. Ze verrichten willekeurige arrestaties van dalits in de streek. Jonge gestudeerde dalits kunnen echter goed overweg met de electronische media en hebben een netwerk opgebouwd om mekaar in te lichten en protesten te organiseren. Deze gewelddadige acties kwamen niet uit de lucht vallen.

Natuurlijk hebben de media vooral aandacht voor de schade die dergelijke acties aanrichten en helaas te weinig voor de oorzaken van dit gedrag. Waarom zouden jonge dalits tot zulke acties overgaan als ze niet tot het uiterste uitgedaagd werden en er geen uitzicht is op een rechtvaardige oplossing voor hun problemen. En wat doet de regering van Maharashtra? Zij beweren dat de oproer het werk is van oproerkraaiers en maoisten.

Helaas zijn de dalits politiek verdeeld zodat gezamenlijk actie voeren om hun erkende rechten af te dwingen niet vanzelfsprekend is. Binnenkort zijn er lokale verkiezingen in Mumbai. Het zou er wel eens weer heet aan toe kunnen gaan ...

Alfons Vandenbussche
8 december 2006