Beginpagina    Het Dagelijks Brood    18/10 - 200.000 betogers in Lissabon
| thema: arbeid , europa  |

18/10 - 200.000 betogers in Lissabon

Tussen de berichten over een succesvol Europese top in zal volgend nieuws waarschijnlijk geen kaderstuk krijgen in uw krant van vandaag. Als het al vermeld wordt.

200.000 mensen (150.000 volgens de politie) stapten gisteren donderdag op in de grootste betoging van de laatste 20 jaar in Portugal. Zij kwamen op voor een sociaal Europa en tegen een model van "flexsecurity" dat, zoals de naam zelf al aangeeft, flexibiliteit binnen ondernemingen wil bevorderen.

Onder spandoeken die "een sociaal Europa, voor jobs en rechten van de werknemers" eisten, waren de demonstranten uit het hele land opgedaagd om yr betogen vlakbij de plaats waar de EU-leiders uit de 27 lidstaten samenkwamen om een overeenkomst te bereiken over het toekomstige EU-verdrag.
De deelnemers aan de manifestatie hebben met name tegen de negatieve gevolgen geprotesteerd die de toepassing van het Deense model van "flexsecurity" op de arbeidsmarkt zou hebben.

"Wij aanvaarden dit model niet. Portugal is zeer verschillend van Denemarken. Laat ons eerst een praten over jobzekerheid voor we spreken over de flexibiliteit ervan" zei een van de demonstranten. "Wij zijn tegen flex-veiligheid, flex-werk en flex-ontslagen!".

De CGTP (Algemene Verbond van Portugese werknemers) is van mening dat het "reformistisch verdrag van de EU de overmacht van de waarden van de markt op alle andere waarden ophemelt en de fundamentele sociale rechten ontmantelt. Het Europese sociale model is het resultaat bereikt door de Europese werknemers dat niet opnieuw ter discussie kan gesteld worden, noch beperkt kan worden op zijn essentie", vindt de vakbond.