Beginpagina    Het Dagelijks Brood    27/03 - Stop Brusselse achterkamertjespraktijken
| thema: europa  |

27/03 - Stop Brusselse achterkamertjespraktijken

De invloed van grote bedrijven op het EU-beleid is één van de best bewaarde geheimen van Brussel. Maar de getallen spreken duidelijke taal. Er zijn in Brussel vijftienduizend lobbyisten actief voor veelal anonieme opdrachtgevers om het EU-beleid te beïnvloeden. Hun schimmige invloed is gigantisch.

Lobbyisten boycotten het openbare inschrijvingsregister massaal. Slechts 1200 bedrijven hebben tot dusver minimale gegevens verstrekt. Mogen we de Europese Commissie geloven, dan zou haar register de burger vertellen wie welke belangen dient en hoeveel geld er met hun lobby gemoeid is.

Voor gewone burgers maakt de Europese Commissie zelden tijd vrij. Maar ze kwam op 36 en 27 maart met maar liefst 11 van de 27 commissarissen naar de Brusselse European Bussiness Summit om haar vriendjes uit het internationale zakenleven te ontmoeten en om hun old boys netwerk te versterken. Ze zullen hier belangenbehartigers ontmoeten die het openbare lobbyregister boycotten.

De commissie geeft lobbyisten wel toegangspasjes tot haar gebouwen en verschaft ze exclusieve informatie waar gewone mensen niet bij kunnen.
Dat is slecht voor een democratie waar burgers de baas horen te zijn.