Beginpagina    Het Dagelijks Brood    02/03 - Europese draaideurenpolitiek
| thema: europa  |

02/03 - Europese draaideurenpolitiek

De nieuwe Europese Commissie (Barroso II) trad aan op 10 Februari jl. Precies zeven dagen later kondigde verzekeringsreus Munich Re aan dat ze de ontslagnemende EU-Commissaris voor externe betrekkingen, Benita Ferrero-Waldner hadden gerekruteerd. Zij wordt lid van de toezichthoudende Raad van Munich Re, ’s werelds grootste herverzekeringsonderneming.

Er deden al een tijdje geruchten de ronde in de Oostenrijkse pers in verband met Ferrero-Waldners volgende carrièrezet. Van verkoopsdirecteur voor Europa in New York in de jaren 70 via consul voor Oostenrijk in Parijs, chef protocol van de VN, staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken in Oostenrijk en minister voor Buitenlandse Zaken in Oostenrijk tot EU-Commissaris opgeklommen.

Ferrero-Waldner had al bevestigd dat zij de overstap naar oliegigant OMV overwoog (om te lobbyen voor de Nabucco-pijpleiding) en ook een niet nader vernoemde Spaanse onderneming.
Wat de pers naliet te vermelden was dat Ferrero-Waldner, zoals voorzien in de Europese gedragscode, een aantal belangenconflicten moest ophelderen alvorens een nieuwe job aan te nemen. In het eerste jaar na hun vertrek moeten ex-commissarissen aan de Commissie melding maken van en toelating krijgen voor hun nieuwe jobs.

Dit gebrek aan zorgvuldigheid maakt nogmaals duidelijk dat de Commissie voorheen al niet te strikt omging met dit soort zaken, door deze vorm van draaideurscenario’s goed te keuren ondanks een overduidelijk belangenconflict .

Tijdens de overgang van de Prodi- naar de Barroso-Commissie in 2004, kreeg Pavel Telicka, voormalig EU Commissaris voor gezondheid en consumentenzaken, de toelating om de lobby-onderneming BXL Consulting op te zetten, en dat zonder enige “afkoelingstermijn”. BXL Consulting lobbyt nu voor Microsoft, energiegigant RWE en OKD Doprava, een Tsjechisch kolenproducent.

Als EU-Commissaris voor buitenlandse betrekkingen was Ferrero-Waldner verantwoordelijk voor zaken die direct te maken hadden met Munich Re, inbegrepen beslissingen aangaande het DESERTEC project waarin Munich Re betrokken is.

Revolving doors: Ferrero-Waldner joins insurance giant Munich Re werd vertaald door Inge De Vriendt waarvoor dank.